Allvarligt, vad fÄr vi egentligen för skattepengarna?

Slöseri med skattepengar drabbar hela samhÀllet. Men man kan inte effektivisera genom att försÀmra för vÀlfÀrdens medarbetare.

Leif Östling, tidigare vd för Scania, granskar i sin ”Kommission för skattenytta” vad vi fĂ„r för skattepengarna.

Leif Östling, tidigare vd för Scania, granskar i sin ”Kommission för skattenytta” vad vi fĂ„r för skattepengarna.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/Svenska Dagbladet/TT NyhetsbyrÄn

Ledare2022-04-01 07:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Det Àr inte rimligt att stÀndigt höja skatten för att lösa problem i den offentliga sektorn. Först nÀr skattenyttan Àr god Àr det befogat att Àska mer medel till verksamheten.

Det menar Kommissionen för skattenytta – bildad av förre Scania-vd:n Leif Östling och Bettina Kashefi, tidigare chefekonom vid Svenskt nĂ€ringsliv, efter Östlings berömda uttalande om ”vad f-n vi fĂ„r för pengarna”.

I förra veckan (21 mars 2022) presenterade kommissionen sin första rapport: ”Skattenytta, institutioner och vĂ€lstĂ„nd”.

I den slÄs det bland annat fast att Sverige under de senaste decennierna har fallit tillbaka i OECD:s vÀlstÄndsliga. 1970 var Sverige pÄ fjÀrde plats. 2019 hade vi fallit tillbaka Ànda ner till plats elva.

Som rapporten skriver: ”Hade Sverige legat kvar pĂ„ fjĂ€rde plats i OECD:s vĂ€lstĂ„ndsliga, hade vi under antagande om samma skattetryck, haft ytterligare omkring 320 miljarder kronor i gemensamma resurser.”

Kommissionen för skattenytta pekar ocksÄ pÄ att skattetrycket i Sverige Àr högre Àn i jÀmförbara lÀnder och att de indirekta skatterna Àr de som ökat mest. Nu utgör dessa mer Àn hÀlften av skatteintÀkterna, vilket innebÀr att transparensen Àr lÀgre, nÄgot som skapar svÄrigheter för mÀnniskor att överblicka om vi fÄr det vi betalar för eller om alla de pengar som gÄr in till stat, region och kommun gör tillrÀcklig nytta.

Leif Östling och Battina Kashefi presenterar i en debattartikel i Svenska Dagbladet (21/3 2022) sin lösning pĂ„ problemet, effektivisering:

”Bara en mĂ„ttlig förbĂ€ttring av effektiviteten, det vill sĂ€ga en ökning av skattenyttan, skulle fĂ„ stora effekter. En effektivisering av den offentliga sektorn med modesta 1,4 procent, samma krav som ofta Ă„lĂ€ggs existerande statliga myndigheter i statsbudgeten, skulle motsvara ökade resurser pĂ„ 36 miljarder kronor.”

Att det Ă€r viktigt att skattepengar anvĂ€nds klokt, inte minst av respekt för alla de mĂ€nniskor som slitit ihop de resurser som gĂ„tt in i den offentliga sektorn, och att politiker inte fortsĂ€tter att skyffla in pengar i svarta hĂ„l, har Leif Östling och Battina Kashefi naturligtvis rĂ€tt i.

Samtidigt Àr det viktigt att varje gÄng nÄgon pratar om effektivisering av offentliga verksamheter frÄga vad som egentligen menas.

Ute i kommuner och regioner har just effektivisering sedan lÀnge varit ett mantra. TyvÀrr har det sÀllan inneburit att man tagit bort onödig administration, sagt upp babblande konsulter eller kortat beslutsvÀgar.

I stĂ€llet Ă€r det implementering av krĂ„ngliga digitala system, som ingen vet syftet med, och en hets att göra dubbelt sĂ„ mycket, dubbelt sĂ„ fort som Ă„lagts lĂ€kare, lĂ€rare, sjuksköterskor och hemtjĂ€nstpersonal.

Men vÄrd, omsorg och utbildning Àr inte samma sak som att bygga likadana lastbilar pÄ löpande band. Att det skulle vara sÄ Àr en uppfattning som mÄste förÀndras först av allt.

Vi behöver en djuplodande diskussion i samhÀllet om vad skattepengar ska anvÀndas till och framför allt, vad de inte ska anvÀndas till.

Vi behöver mer uppföljning och transparens nÀr det kommer till vÄra gemensamma resurser.

Att lÄngsamt suga ut befolkningen löser knappast nÄgra samhÀllsproblem. Men inte heller att brÀnna ut offentliga sektorns verksamhetsbÀrare.