I en stor sammanställning finns nu för första gången övergripande statistik kring hur mycket det lyssnas på svenska artister genom musiktjänsten Spotify. Studien har tittat på svenska artisters totala antal strömmar i hela världen under perioden 2008–2022.
Musikbranschforskaren Daniel Johansson har under en tid kartlagt svenska artisters framgångar på strömningstjänsten Spotify.
– Jag har följt Spotify som plattform sedan starten och ville förstå hur det ser ut på riktigt. Med studien vill jag också höja kunskapsnivån inom branschen, för som jag ser det pratas det väldigt mycket om det här utan att det egentligen funnits forskning.
Men vad tjänar då artisterna på Spotify? Frågan lyfts upp av artister, där den allmänna uppfattningen är att artisterna får för lite betalt. Men hur det ser ut i verkligheten är enligt Daniel Johansson en väldigt svår fråga att ringa in.
– Det finns lika många setups, eller avtal, som det finns artister. Hur mycket av pengarna från strömningen som faktiskt kommer till artisten varierar beroende på en mängd faktorer så det finns lika många svar som artister i studien.
Exempelvis kan då ett stort svensk metalband, med 150 miljoner totala strömmar, antas ha tjänat ungefär 1600 och 2700 kronor varje månad per bandmedlem före skatt och sociala avgifter. Ett annat exempel är en artist som gör musik själv och äger rättigheterna till musiken, och då med sina 40 miljoner strömmar kan antas ha tjänat mellan 25000 och 40000 i månaden, före skatt och sociala avgifter.
Kort sagt finns det artister som gynnas av modellen och de som inte gör det.
– Artister inom funktionsmusik gynnas, alltså musik i bakgrunden till gymmet, meditation eller när man ska sova. Att det här också spellistas av Spotify hjälper till med det.
Bland specifika musikgenrer som varit väldigt gynnade lyfter Daniel fram två, svensk hiphop och epadunk.
– Lyssnarna i de här genrerna är så kallade storkonsumenter, de lyssnar väldigt ofta på låtarna. Inte minst inom epadunk där musiken är en så viktig del i kulturen, att de åker runt i sina epor och lyssnar på låtarna om och om igen. Det här i kombination med att många av artisterna äger sin musik och därmed får en stor andel av intäkterna själva gör dem särskilt gynnade.
Den absolut mest strömmade svenska artisten är Avicii med hela 13 miljarder strömmar. På andraplatsen Zara Larsson med 7,3 miljarder, och tredjeplatsen Tove Lo med sina 5,8 miljarder.
Ser man till artisterna från länet så är artisten med bäst placering Tove Styrke på plats 65 totalt, med sina dryga en halv miljard strömmar.
Andraplatsen är progressiva metalbandet Meshuggah, på en total 178:e plats och efter demrapparen Fricky på plats 300, och kort därefter hardcorebandet Refused på plats 332.
En lite lustig grej som kommit fram i studierna är enligt Daniel att upphovspersoner till olika typer av ljud, exempelvis vitt brus och olika typer av ljudeffekter, har väldigt många strömmar.
– Skulle man ta in dem i statistiken bland musiken skulle en av de upphovspersonerna hamna på en total tiondeplats, före stora internationella artister som Roxette, Lykke Li och Ghost.
Vill man veta mer om studien och Daniel Johanssons slutsatser, eller se statistiken i sin helhet finns en krönika med länk till datan på Musikindustrin.se.
Fakta
Här är de 20 mest strömmade artisterna på Spotify från Västerbotten mellan år 2008 och 2022.
1. Tove Styrke, plats 65
2. Meshuggah, plats 178
3. Fricky, plats 300
4. Refused, plats 332
5. Säkert!, plats 410
6. Molly Hammar, plats 505
7. Sarah Klang, plats 511
8. Lisa Miskovsky, plats 593
9. Academics, plats 629
10. Wannadies, plats 715
11. Deportees, plats 750
12. Gidge, plats 752
13. Frida Hyvönen, plats 925
14. Sahara Hotnights, plats 976
15. Cult of Luna, plats 1008
16. Ye Banished Privateers, plats 1010
17. Trainspotters, plats 1150
18. ERK, plats 1170
19. Rikard From, plats 1336
20. Gonza-Ra, plats 1442