I vinter har Västerbottensteatern satt upp Strindbergs relationsdrama Dödsdansen i clowntappning. Denna välkända trio har valt en mer klassisk tolkning av dramat som de tillsammans satte upp för första gången 2014. Efter en uppskjuten nypremiär, på grund av sjukdom, kommer de till Sara kulturhus den 30 maj 2024.
– Det ska bli väldigt roligt att åka på turné tillsammans igen. Vi tycker om att jobba ihop, säger Mikael Persbrandt och får medhåll av sina skådespelarkollegor Lena Endre och Thomas Hanzon.
Vem som drabbats av sviktande hälsa vill de inte svara på. De vill istället prata om hur roligt de tycker det ska bli att få inta scengolvet tillsammans igen.
– Eftersom vi åldrats under vägen ska det bli intressant att se hur det påverkar våra rollgestaltningar, säger Lena Endre som spelar Alice.
– Ja, vi kanske har fått ännu mer erfarenhet av att tvåsamheten är komplicerad och det är lättare att gestalta liv om man har levt ett liv, säger Mikael Persbrandt som spelar Alice make Edgar.
– Vi har ju övat ännu längre på livet och även om det är ett skitigt äktenskap på scen så är det jävligare i verkligheten, skrattar Lena Endre.
Mikael Persbrandt, som fyllde 60 år i slutet av förra året, tycker att det finstilta skådespeleriet kommer med åldern.
– Vi har levt mer och har mer yrkeserfarenhet. I många yrken är det ofördelaktigt att åldras, men jag tycker att man får mer kontroll och det är lättare att använda sig av små medel och uttryck med ålderns erfarenhet.
Dödsdansen handlar om Alice och Edgar som sitter isolerade på en ö och avskyr varandra. Mitt i deras ursinniga och iskalla äktenskapliga uppgörelse anländer kusin Kurt, efter 15 år i Amerika. Den 25-åriga fejden mellan artillerikaptenen Edgar och Alice får en nya gnistor av sprakande hat.
Thomas Hanzon, som spelar kusin Kurt, har suttit tyst en stund och tar nu eftertänksamt till orda.
– Pjäsen är allmängiltig och bygger på smärtsam och obegriplig passion, säger han.
– Passionen är ju oftast destruktiv, tillägger Mikael Persbrandt och får medhåll av Lena Endre.
– Min karaktär Alice är stark men med Edgar har hon blivit låst och bitter. Hon försöker att ta sig loss från den där mannen som hon hatälskar. Men de är fast i varandra vilket är sorgligt, säger Lena Endre och tittar på sin exmake Thomas Hanzon och ler.
– Ha, ha ja vi kan ju identifiera oss med de hätska scenerna som är så elaka att de blir roliga. Vi har väl alla varit där någon gång, konstaterar Thomas Hanzon.
– Ja, du och jag har ju faktiskt varit gifta med varandra, säger Lena Endre och skrattar igen.
I pjäsen spelar Thomas Hanzon kusinen Kurt som dras in i Alices och Edgars äktenskapliga fight.
– De försöker båda att få honom att ta den enes parti och det är väl inte helt ovanligt i samband med att folk separerar. Det kan vara lättare att söka efter svaren på varför det går fel av någon annan, säger Thomas Hanzon.
– Temat är tidlöst, konstaterar Mikael Persbrandt.
– Det är mycket i pjäsen som är smärtsamt och lika aktuellt i dag. Relationsproblematik är tidlöst och att klara av ensamhet kan vara lika svårt som att ta sig ur ett kvävande förhållande, menar Lena Endre.
De berättar att de alla ser fram emot att spela tillsammans igen och är nyfikna på hur deras klassiska version av Dödsdansen kommer att tas emot av Skelleftepubliken. Mikael Persbrandt, som tidigare besökt Skellefteå privat, ser fram emot att för första gången ställa sig på Sara kulturhus scen.
– Ursprunget för mig har alltid varit teaterscenen och sedan har jag en jävla lust att göra det här med Lena och Thomas igen. Vi känner varandra väl.
Fakta
Mikael Persbrandt föddes 1963 och växte upp i Jakobsberg. Inledde sin karriär som balettdansör och är bland annat känd för rollen som Gunvald Larsson i Beck-serien.
Han har vunnit Guldbaggar för bästa manliga huvudroll för ”Maria Larssons eviga ögonblick” (2008) och ”Mig äger ingen” (2013). Har även nominerats för sina roller i ”Dödlig drift” (1999), ”Alla älskar Alice” (2003), ”Bang Bang Orangutang” (2005), ”Stockholm Östra” (2012) och ”Tårtgeneralen” (2019).
Tilldelades även Ingmar Bergman-priset på Guldbaggegalan 2005.
Han fick en tredje nomineringen för rollen som ”Hammarskjöld” och hade därför en chans att tangera Stellan Skarsgårds rekord på tre Guldbaggar för bästa manliga huvudroll. Men rekordet uteblev denna gång då Bästa manliga huvudroll gick till Joel Spira.
Lena Endre föddes 1955 och växte upp i Härnösand och Stockholm, hon inledde sin karriär i tv-serien Varuhuset i rollen som Ingrid Persson vilket fick mästerregissören Ingmar Bergman att upptäcka henne. I 37 år har hon jobbat på Dramaten där hon gjort stora roller. Till sommaren har hon beslutat sig för att gå i pension. På meritlistan har hon även ett 70-tal film- och tv-roller.
Lena har Guldbaggennominerats sju gånger varav hon mottagit priset tre gånger: 1996 för birollen i Jerusalem, år 2000 för huvudrollen i Trolösa och 2020 för birollen i Min pappa Marianne.
Thomas Hanzon föddes 1962 och är uppvuxen i Stockholm. Som ung var Thomas Hanzon en lovande fotbollsspelare och spelade i Djurgårdens A-lag och juniorlandslaget. Han förutspåddes en karriär som fotbollsproffs men satsade i stället på skådespeleriet.
Thomas Hanzon tillhör Dramatens fasta ensemble och har en lång erfarenhet på teaterscenen.
Han har även bland annat medverkat i långfilmerna Nionde kompaniet, Älskar, älskar inte, Tic Tac, Vägen ut, Hassel, Trolösa, Livet är en Schlager och Beck - Blind profit. I tv har han synts i Lars Noréns Ett sorts Hades och Personkrets 3:1, Ingmar Bergmans Enskilda samtal och Solisterna.