En kulinarisk dryckesresa sätter Kurjoviken på kartan

I dagarna är det världspremiär för vinexperten Joe Fattorini och den prisade sommelieren Maya Samuelssons dryckesresa genom Sverige i Pluto tv:s nya serie, "Drinking with Joe & Maya". Under sex avsnitt får tittarna upptäcka Sveriges lokala dryckesutbud. I Västerbotten besöker duon bland annat Brännlands Iscider, New Nordic Beverages, Facit bar, ÓGIN och Kurjoviken.

Pluto TVs nya serie, "Drinking with Joe & Maya"är inspelad i Västerbotten med ett nedslag i bland annat Kurjoviken. Sommelieren Maya Samuelssons provar ut nya viner från länet.

Pluto TVs nya serie, "Drinking with Joe & Maya"är inspelad i Västerbotten med ett nedslag i bland annat Kurjoviken. Sommelieren Maya Samuelssons provar ut nya viner från länet.

Foto: Pressbild

Tv2024-06-02 12:08

Joe Fattorini är en vinexpert och TV-personlighet, känd från "The Wine Show". Maya Samuelsson är sommelieren som vunnit både Lily Bollinger Award, Årets nykomling på Restauranggalan och som har kommit topp tre i Sommelier – SM tre år i rad. 

undefined
Pluto TVs nya serie, "Drinking with Joe & Maya"är inspelad i Västerbotten med ett nedslag i bland annat Kurjoviken. Sommelieren Maya Samuelssons provar ut nya viner från länet.
undefined
Joe Fattorini och den prisade sommelieren Maya Samuelssons är på en dryckesresa genom Västerbotten.
undefined
Andreas Sundgren, Brännlands iscider, är en av de lokala dryckesspecialisterna som bjuder Joe Fattorini på en unik smakupplevelse.

I serien tar de båda experterna med oss på en kulinarisk dryckesresa runt om i världen. Den första säsongen utspelar sig helt och hållet på bryggerier, barer, destillerier och vingårdar runt om i Sverige. Under sex halvtimmeslånga avsnitt går Joe och Maya till botten med den svenska dryckeskulturen samt våra seder och traditioner.

Avsnittet från Västerbotten spelades in i början av året och möjliggjordes genom ett samarbete mellan dryckesaktörer och besöksnäringsprojektet Västerbotten Sweden.

- I Västerbotten Sweden arbetar vi med olika typer av marknadsaktiviteter för att öka kännedomen om Västerbotten. Här ser vi att våra smakupplevelser är en stark och viktig ingång till Västerbottens historia, natur, kultur och människorna som bor och verkar här, säger Cecilia Wallinder, projektledare på Västerbotten Sweden i ett pressmeddelande.

Fakta

Projektet är ett samarbetsprojekt mellan Gold of Lapland, Visit Umeå, Visit Skellefteå, Region Västerbotten turism. Projektet möjliggörs genom medel från Europeiska Regionalfonden för Övre Norrland, Region Västerbotten samt egna medel från de ingående samarbetsparterna. 

Övriga medfinansiärer och samverkansparter till projektet: Norsjö kommun, Malå kommun, Lycksele kommun, Åsele kommun, Vilhelmina kommun, Dorotea kommun, Sorsele kommun, Storuman kommun, Skellefteå kommun, Umeå kommun.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!