Hon blir Västerbottensteaterns nya konstnärliga ledare

Nu står det klart vem som blir Västerbottensteaterns nya konstnärliga ledare. Uppdraget går till Johanna Salander, som närmast kommer från Ögonblicksteatern i Umeå där hon är konstnärlig ledare.

Johanna Salander blir ny konstnärlig ledare för Västerbottensteatern. ”Jag är otroligt glad”, säger hon till Norran.

Johanna Salander blir ny konstnärlig ledare för Västerbottensteatern. ”Jag är otroligt glad”, säger hon till Norran.

Foto: Ingela Lekfalk

Teater2023-11-21 10:38

I mars 2024 kliver Johanna Salander in på Västerbottensteatern som konstnärlig ledare.

– Jag är så taggad och peppad. Även om jag inte gått och väntat, så har jag ändå längtat efter den här tjänsten. Jag har inte tänkt att ”hoppas Bobo Lundén slutar” utan mer om och när den här tjänsten utlyses så ska jag söka. Så jag är otroligt glad, känner mig redo och är stolt.

undefined
Johanna Salander, regissör, kommer närmast från Ögonblicksteatern där hon varit konstnärlig ledare.

Du kommer närmast från Ögonblicksteatern i Umeå. Vad tar du med dig från dina 13 år i en fri grupp?

– En fri grupp står utan ett tydligt uppdrag och formar själv sitt mål och vision. Det finns lite pengar och mycket slit i en frigrupp. Jag har varit allt ifrån skådespelare till städare, regissör och roddare och det skapar en väldig bra insyn i hur arbetet på en teater fungerar. Det är en bra läroplats där man har möjlighet att göra spetsiga grejer.  

Johanna Salander har även erfarenhet av att jobba som regissör på institutionsteater bland annat på Norrbottensteatern, Uppsala stadsteater och även Västerbottensteatern. 

undefined
Johanna Salander bli ny konstnärlig ledare på Västerbottensteatern.

Vad är det som lockar dig från en fri grupp till institutionsteater?

– Västerbottensteatern lockar för att det är en unik verksamhet med Unghästen och Berättarcentrum. Sen har jag med åren fått fler och fler idéer som lämpar sig bättre på institution och i synnerhet på Västerbottensteatern. 

Vad har du för drömföreställning som du vill sätta upp?

– Jag vill inte avslöja det innan jag är där. Men, det finns jättemånga föreställningsidéer i min ryggsäck som jag tänkt att det här är något för Västerbottensteatern. Men jag håller lite på det.

Blir det klassiker eller samtidskonst?

– Ja, alltså jag är kanske ingen person som håller på med klassiska draman. Jag brinner mer för det som händer i nuet. Men det ska finnas teater för hela länet. Teatern ska både vara förankrad i sin plats och ta hit andra världar.

undefined
Premiärmingel "Handbok för husmödrar" Johanna Salander på plats med sin sambo Johan Zetterling.

Vilken skillnad kommer du att göra?

– He, he, jag har ju inte varit på Västerbottensteatern jättemycket så jag vet ju inte exakt hur arbetsformerna varit tidigare. Det jag vill är att de ska känna är att vi jobbar mycket gemensamt. Sedan gillar jag att böka runt med det som är skavande och har normbrytande perspektiv. Det är viktigt att den verklighet som finns även syns på scenen.

Kan du ge ett exempel på vilka avtryck vi kommer att få se av dig på scenen?

– En större blandning av olika kroppar. Jag kommer precis från en turnésväng med en brokig samling personer på scenen och kan konstatera att det är något vi alldeles för sällan ger publiken. Mitt mål är att bjuda publiken på verkligheter som vi inte tidigare fått se gestaltade, med andra kroppar och tankar än de som vanligen rör sig på scenen. Sedan kommer mina rötter att märkas.

undefined
Sonja Lindblom och Malin Vispe repeterar "Handbok för husmödrar” med Johanna Salander som regissör.

Vilka människor vill du se på scenen?

– Det är såklart en fördel att publiken får möta många olika kroppar och röster. Men sen tror jag också på att ha en långsiktig ensemble som skapar trygghet och långsiktiga beslut. För att vara konstnärlig ledare behöver man några som är på plats och deltar i långsiktiga beslut.

Hur ser dina Skellefterötter ut?

– Jag är född i Skellefteå och bodde här under mina första levnadsår. Min farmor och farfar bodde på Nygatan 58A. Min farfar hade Salanders optik och farmor jobbade bland annat på Rönnskärsverken.

Vad betyder den bakgrunden för dig?

– Det behöver inte spela så stor roll varifrån man kommer men det kan finnas en förståelse hos mig om saker som skaver i samtiden. En sådan sak som att vi om att vi faktiskt bor i Sápmi fast det samiska perspektivet sällan tas i beaktande. Jag är även bekant med författare och kompositörer här och vill gärna ta vara på den kompetens som bubblar i länet 

Du bor i Umeå. Kommer ni att flytta hit?

– Inte till en början i alla fall och sedan får vi se. Jag har tre barn, tvillingar som är 14 år och en på 3,5 år. Vi behövde en paus efter tvillingarna före vi skaffade vårt tredje barn. Så jag har fler än mig själv att ta hänsyn till. Men den stora förändring och samhällsomvandling som Skellefteå, Västerbotten och Norrland är på väg in i lockar mig. Jag vill vara en del av den utvecklingen.

undefined
Challa Gustavsson, vd för Västerbottensteatern, är mycket nöjd över rekryteringen av Johanna Salander. ”Hennes löfte är att publiken ska utmanas och inte underskattas”, säger hon till Norran.

Challa Gustavsson, vd för Västerbottensteatern, säger att hon är glad över att Johanna Salander tackat ja.

– Det här är den roligaste rekryteringen jag gjort. Johanna har sina rötter i Skellefteå och Västerbotten men har varit verksam över hela Sverige. Hennes löfte är att publiken ska utmanas och inte underskattas. Med Johanna kommer vi att ta positionen som Sveriges bästa länsteater, platsen för modig scenkonst som berör, berikar och utmanar, säger Challa Gustavsson.

Johanna Salander

Familj: Johan och barnen Edvin, Alvar och Knut.

Bästa föreställning: Koreografin, av Johanssons Pelargoner och Dans. En underbar gemensamskapande upplevelse över generations- och språkgränser. Oerhört berörande.

Sämsta föreställning: Ett gästspel jag såg för några år sen - en iscensättning av en bok av Sofi Oksanen - där fanns inget genusperspektiv utan allt var bara en plåga för mig som publik.

Föreställning jag ännu inte sett men vill se: Massor, men dansen på Teater Galeasen till exempel. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!