”Vi får lätt bilden av att allt var superkonservativt”

Hur kan svenska poplåtar med hbtq-tema få oss att förstå historien? Det försökte Finn Hellman bena ut under sin föreläsning om homopop på Prideveckan i Skellefteå.

Finn Hellman, till vardags en sociologistudent, föreläste om hbtq-pop på Scandic på fredagen.

Finn Hellman, till vardags en sociologistudent, föreläste om hbtq-pop på Scandic på fredagen.

Foto: Christoffer Åhlund

Skellefteå2019-02-15 20:23
undefined
Finn Hellman, till vardags en sociologistudent, föreläste om hbtq-pop på Scandic på fredagen.

Finn Hellman, som har ett långt engagemang inom hbtq-rörelsen och ett stort musikintresse, spelade upp och pratade om låtar med hbtq-vinkling fram till 1990-talet. Bland annat Lillemor Dahlqvists ”Följ med till min dröm-ö” från slutet av 60-talet, en titel med en ordlek då textrader som ”vill du bli min dröm-ö” också kan höras som ”dröm-mö”.

– Vi får lätt bilden av att allt var superkonservativt förut, men det var nog både och. På flera sätt verkar det ha varit himla öppet, speciellt i slutet av 70-talet, säger han.

Under föreläsningen kopplade han skivsläppen till viktiga historiska händelser inom hbtq-historien som Stonewall-kravallerna 1969 och sjukdomsstämpelns försvinnande 1979.

– Det är viktigt att folk lär sig om vår historia, och ett bra sätt att ta sig an det är att göra det i en mer lättsam form. Att lyssna på musik på det här sättet kan ”lura” in folk i historieintresset.

Gällivare ringde upp

Han hann också med en del roliga men intressanta anekdoter, som när han intervjuade en medlem ur Strix Q, ett band som fick en hit med homoerotiska ”Boyss” 1980 med en refräng som går ”det gäller bara boys”.

– Han fick senare ett samtal från en idrottsförening i Gällivare som ville tacka för deras låt om ”Gällivare boys”. Det ska ha blivit stelt när han berättade vad de egentligen sjöng, säger Finn Hellman.

Fakta: Ett urval av svensk hbtq-pop genom tiderna

Johnny Bode – ”Inte som andra” (1968), Stefan Demert – ”Bertil och Sven” (1971), Anders F. Rönnblom – ”Camillas sång” (1972), Tom Zacharias – ”Gay club” (1975), Factory – ”Så é livet” (1979), Strix Q – ”Boyss” (1980), Stefan Sundström – ”Böglambada” (1990) och Christina Kjellsson – ”Sommargäster” (1994).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!