Pierre Pettersson har en förkärlek för 80- och 90-talets melodiska Trallpunk framförda av band som Räserbajs, Strebers, Radioaktiva Räkor och såklart det egna bandet Lastkaj 14. Han är en något av en veteran på Skellefteås musikscen. För ett par år sedan släppte han skivan ”Måste man vara så jävla lycklig hela tiden” under artistnamnet "Stryparn".
I en källare där det doftar svett, snus och ett aning mögel vittnar väggar om smattrande trumpinnar. Det är Lastkaj 14 replokal i Skellefteå. Mixerbordets reglar står på max, för här låter förstärkarna gitarrerna yla. På bordet står urdruckna kaffekoppar och replokalens skinnsoffa är nedsutten.
Här har band spottat ur sig texter om solidaritet kombinerat med missnöje, med viljan och hjärtat att genom musiken få vara med och förändra världen till det bättre. Trallpunken är musikgenren som gärna skapar en bild om vad den är genom att definiera vad den är emot, oavsett hur samhället ser ut.
”Om du är född på en arbetares nivå,
du får vänja livet efter detta och leva så.
Du är såld du ja du har inget val.
Du är styrd av företagens höga kapital”
/Räserbajs
Pierre ”Stryparn” Pettersson är frontfigur i punkbandet Lastkaj 14, han vill genom att grunda ett nytt punkstipendium värna om musikens genre och konstform.
– Vi har i många år turnerat hårt och vill investera pengar vi fått ihop från våra spelningar i punkens framtid. Därför har vi startat ett punkstipendium som är tänkt att möjliggöra mer punk och hjälpa unga punkare att göra sin grej, säger Pierre ”Stryparn” Pettersson.
Bandet Lastkaj 14, kommer att dela ut två stipendier under 2023. Det ena är 10 000 kronor som kan sökas av unga punkband, en person eller förening för ett valfritt projekt som ska handla om att skapa eller sprida punk, som till exempel en skivinspelning eller festival. Det andra är ett skivstipendium som delas ut i samarbete med skivbolaget Second Class Kids Records.
– Det kommer att delas ut till två band och innebär att de kommer att få ge ut en split-vinyl på bolaget, skivan kommer även att släppas digitalt samt distribueras via Border Music Scandinavia, berättar Pierre ”Stryparn” Pettersson.
Han tycker det är viktigt att Trallpunken lever vidare som musikform men sin tydliga och slagkraftig innebörd. Ofta med en politisk retorik.
– Det har funnits punkgrupper med en extrem högerpolitisk hållning. Men politiskt sett är punken mer traditionellt åt vänsterns ytterkant. Det finns ett tydligt avstamp i arbetarklassen och ett bekämpande av överklass och kapitalism. Det är bara att lyssna på texterna.
”Det blåser hårt det blåser kallt
Det blåser högervindar överallt
Det blåser hårt det blåser kallt
Det blåser högervindar överallt”
/Strebers
– Ett drag hos punkmusiken är aggression blandat med en dos av vrede tillsammans med de humoristiska och ironiska bandnamnen. Att det numera kallas för Trallpunk är lite motsägelsefullt i förhållande till bandens sound med tempofyllda och ofta opolerade musik, säger han.
Lastkaj 14 kommer gemensamt lyssna och läsa igenom alla ansökningar samt försöka att få till en geografisk spridning, om ansökningarna i övrigt bedöms vara likvärdiga.
– Det känns bra att få vara med och möjliggöra en musikresa för den yngre generationen. Det är viktigt för Skellefteå att vi är rädda om kraften som kommer underifrån, säger Pierre "Stryparn" Pettersson.