Gruvan är nedlagd, platsen är någonstans i norra Sverige. Där, inne i gruvschaktet, med kilometer till markytan leder Lars Ruud arbetet med att skapa världens största slutförvar av kärnkraftsavfall. En oförklarlig explosion dödar tre ur hans team, och när stendammet lagt sig skymtar en mystisk, massiv vit vägg. Vad är det för något? Hur ska de hantera det? I "White wall", som precis haft premiär på SVT, vävs en suggestiv thrillerstämning med gruvlandskapet som fond. I rollen som Said syns Ardalan Esmaili, som kommer från Skellefteå.
– Han är en del av gänget som arbetar i gruvan. Jag skulle säga att han till en början är väldigt skeptisk, men efter explosionen hänger han sig åt att finna svaret på vad som egentligen hänt. Han djupdyker i det, säger han på telefon från Stockholm, där han nu är bosatt.
När han hörde talas om projektet var det självklart att tacka ja.
– Det stack ut, jag har inte sett något liknande på svensk tv. Det är inte någon klassisk thriller, och inte heller kriminaldrama. Jag drivs också av att få nya spännande erfarenheter, att få tillgång till rum jag aldrig varit i, och att arbeta i en gruva kändes otroligt spännande. Och det var det, men också utmanande såklart.
Inspelningen ägde rum i norra Finland, en bit utanför Uleåborg, men för Ardalan Esmaili fanns där också en tydlig koppling till hembygden Skellefteå, där gruvindustrin ständigt är närvarande.
– Jag har en kompis som jobbar i gruvan i Kiruna, och så tänker jag såklart på Skellefteå. Det är faktorer som spelat in i projektet, min fascination för gruvor, säger han.
Ardalan Esmaili föddes i Teheran, Iran, och i slutet av kriget mellan Iran och Irak bestämde sig hans familj för att flytta. Nya hemorten blev Skellefteå, och det är också här som hans hjärta började dunka för film.
– Jag kom i kontakt med Film i Västerbotten, och då kände jag: wow, det här vill jag hålla på med. Där fick jag upp ögonen för vad som är möjligt att göra, och att film faktiskt kunde bli mitt framtida yrke.
Det var också där han träffade den några år äldre Milad Alami, och tillsammans började de experimentera med skådespeleri, uttryck och filmkameror. Många år senare, efter utbildningar på danska filmskolan respektive Teaterhögskolan i Stockholm, möttes de åter i filmen "Charmören" från 2017. Där spelar Ardalan Esmaili en ung man som försöker förföra sig till ett uppehållstillstånd i Danmark, och Milad Alami står för regin. De första mötena hos Film i Västerbotten lade grunden för båda deras konstnärliga karriärer, och Ardalan Esmaili ser "Charmören" som språngbrädan till alla hans framgångar inom filmen.
– "Charmören" öppnade många dörrar. Innan hade jag mest gjort teater, nu helt plötsligt var jag en del av en film som visades överallt i världen. Det är anledningen till alla roller jag fått sedan dess, det är fint att tänka på, säger han.
Sedan dess har han utsetts till årets svenska Shooting star på filmfestivalen i Berlin 2019, han har haft roller i stora produktioner som SVT:s "Gråzon", "Rebecka Martinsson" i TV4, "Ser du månen, Daniel" och danska "Alfa".
Han återkommer till Västerbotten, och vad hembygden betytt för honom.
– I högstadiet öppnade mina föräldrar en restaurang i Malå, så där har jag också bott i tre år. Yrkesmässigt är uppväxten något jag alltid har med mig, jag har vistats i så många olika rum – allt från att ha hängt med raggare i Malå till att ha pluggat i Stockholm – och jag tänker att alla erfarenheter gör mig till en bättre skådis.
I "White wall" är Ardalan Esmailis västerbottniska ursprung tydligt.
– Ja, där hörs Skelleftemålet. Jag vill få in mer norrländska i svensk film.
Härnäst är han aktuell i SVT-satsningen "Snöänglar", som sänds till våren. Där spelar han en pappa vars spädbarn försvinner spårlöst under ett snöoväder i en sliten Stockholmsförort.
– Jag är glad över att vara en del av produktionen, regissören Anna Zakrisson är väldigt skickligt. Det är ett spännande drama, där många olika trådar vävs samman. Jag känner att jag landat i vad jag vill undersöka framöver – jag vill jobba med begåvade, kreativa konstnärer.