Simon Pettersson mottog i mitten av juni ett diplom från Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå, Stim, som bekräftade vad han själv också känt: det går bra för hans musikkarriär. Han är en av Stims 100 000 anslutna musikskapare vars intäkter ökat mest, med över 100 procent år 2023. I utmärkelsen från Stim är det beskrivet att han "befinner sig i en explosiv fas av sin karriär".
– Det känns jättekul. Det är alltid kul att få bekräftelse på att det man gör syns och hörs, säger Simon Pettersson.
Hans musikintresse började när hans familj flyttade till hans uppväxtort Floda utanför Göteborg. I det nya huset stod det ett piano där han spenderade all sin fritid. Därefter har han utbildat sig på ett musikgymnasium i Göteborg, en folkhögskola i Storuman och på Linnéuniversitetets musikproduktionsprogram i Växjö.
Efter sin examen vid universitetet har Simon Pettersson helt kunnat leva på sin musik.
Hans mest hörda låt på Spotify har drygt 300 000 spelningar. De som lyssnar på hans musik har troligtvis upptäckt den via filmer eller serier. Låtarna han gör är nämligen produktionsmusik, eller musik för synk som han också kallar det, vilket innebär att låtarna används i bland annat tv-serier, filmer och reklamer.
– Det finns dock lite grejer på gång som skiljer sig från det jag gör i dagsläget, säger han utan att riktigt kunna avslöja exakt vad det handlar om.
Det som är speciellt med Simon Petterssons arbetssätt är att han inte alltid vet exakt vart hans musik hamnar. Han jobbar för förlag som Warner Chappell Production Music, Audio Network och Universal Production Music, och det är de som i slutändan bestämmer var musiken placeras.
Hans låtar har bland annat spelats i Universal Pictures film ”Bros”, Netflixproduktioner som "Toyboy" och serien "Naomi" från det amerikanska tv-nätverket The CW. Hans musik har också använts i Wrestling-sammanhang för att ackompanjera kämparna när de tar sig in i ringen.
– Det är alltid kul att se vart ens musik hamnar. Det är framför allt kul att se hur min musik används. Men det är lite svårt att ha koll på vart, för jag får inte reda på det förrän betalningen kommer in, säger han.
Musiken Simon Pettersson gör sträcker sig över många genrer, men återkommande när han pratar om sin musik är förklaringen avskalad pop och hiphop.
– Slickt! Och lite swag, säger han.
Musiken är skapad för att sätta en stämning och driva ett narrativ. Många av låtarna i hans repertoar har ett högt tempo som skulle passa på klubben men några har en mer tillbakalutad känsla med influenser från RnB.
Med en flytt i ryggen har han ännu inte hunnit fixa en lokal i Skellefteå så för tillfället är det sovrummet i lägenheten i Falkträsket som agerar musikstudio. Men det är så han är van att arbeta.
– Jag har blivit så van med att mixa med bara min dator och hörlurar eftersom jag flyttat runt en hel del.
Varför Simon Pettersson nu flyttat till Skellefteå är av den enkla anledningen att hans sambo är från staden. De har nyss fått barn och vill vara nära familjen. Han ser fram emot att upptäcka mer av kulturen som finns i Skellefteå.
– Jag tycker att det är jättekul att det finns mycket att hitta på i staden. Det känns som att de satsar på kulturlivet här just nu.