Från starten 2014 har storslagna ljudmoln omgett Blodet. De existerar mellan Swans och Sonic Youth, med stråk av allt från högljudd postrock till postpunk, psykedeliskt och noise. Låtarna är långa, intensiva ljudväggar, som plötsligt övergår till tystnad och ensam gitarr. I kontrasterna existerar de, Skelleftebandet som består av Dennis Fahlgren, Elias Eriksson, Hilda Heller, Andreas Leffler, Björn Sundqvist och Rickie Paleski-Östlund.
I sju år har de tänjt på musikgränser, och under 2019 övergick det instrumentala soundet till något annat. I publiken på inomhusfestivalen Umeå Open stod Hilda Heller, musiker från Skellefteå.
– Jag tänkte: ”Om Blodet vill ha en sångerska så borde det bli jag”. Det visade sig att de hade tänkt samma tanke, och vi började repa tillsammans, säger hon.
– Och allt passade perfekt. Det kändes självklart att Hilda skulle bli en del av Blodet, fortsätter Dennis Fahlgren, basist och grundare.
De råa gitarrerna gifte sig med sången, och en ny konstellation var född. De spelade som förband till Cult of Luna, bokades som förband till Refused och skulle spela på en nederländsk musikfestival. Sedan kom pandemin, och lade sig som en våt filt över musikindustrin.
– Livescenen dog helt, mitt under tiden då vi kände att vi rörde oss framåt, att saker och ting började lossna. Våra stora spelningar sköts fram, och den nederländska festivalspelningen blev digital, säger Dennis Fahlgren.
Men så, mitt i den mörkaste coronavardagen, fick Hilda Heller ett mail. Haydn Britland, manager och bokare i England, hade hittat till Blodet och tyckte om det han hörde. Nästa steg blev ännu större – för två månader sedan skrev de kontrakt med det engelska skivbolaget Church Road Records.
– Det känns bisarrt, och sjukt kul, säger Rickie Paleski-Östlund.
– Varje dag i sju år har jag på något sätt jobbat med Blodet, och nu börjar det ge resultat. Det känns otroligt roligt, fortsätter Dennis Fahlgren.
På fredag släpps singeln ”The River”, som är bandets första släpp på nya bolaget men också första spåret där Hilda Heller hörs på sång. Det är fortfarande suggestiva Blodet, komplett med svärtan och ljudväggarna, men fler lager har tillkommit och förfinats.
– Nerven som vi haft från början finns kvar, och vi skriver musiken på samma sätt. Vi har inte tummat på hur vi låter. Men något har hänt, det finns ett före och ett efter. Mycket handlar om att sången tillkommit, att vi gjort plats för ytterligare instrument. Det har öppnat upp för att ta in mer influenser, som 60-talets psykedeliska rock, säger Dennis Fahlgren.
”The River” följs upp av en ep – 24 september släpps tre låtar långa ”Vision”. Textraderna står Hilda Heller för.
– Mycket handlar om kvinnans inneboende kraft, jag smyger in det på många ställen. Kanske handlar det om att jag är ensam kvinna i bandet, säger hon och ler.
Redan nu är det klart att Blodet kommer spela i England 2022, men förhoppningen är att de kan återgå till livescenen så fort det är möjligt.
– Vi hoppas kunna turnera i Europa när restriktionerna lättar. Sedan väntar också en spelning på årets digitala upplaga av Trästockfestivalen – och så arbetar vi på ett fullängdsalbum. Det är mycket som fallit på plats för Blodet, säger Dennis Fahlgren.