Då vi ses över en kopp kaffe nästan 25 år senare så skrockar Patrik över hur framsynt han var.
– Synd att jag inte använde idén. Då hade jag haft lite försprång i utvecklingen. Det var väl ungefär tio år före Spotify.
Helt sant, Spotify grundades i april 2006.
Ursprungsintervjun, som handlade om Patriks liv som DJ, gjordes på Kulturkrogen, som låg på Södra Järnvägsgatan, i slutet av 1996. Förmodligen har centrala Skellefteå aldrig haft fler platser på dansgolven än just då: Etage, Mollys, Statt och Kulturkrogen innebar att det fanns plats för över 3000 danssugna samma kväll.
Cd:n hade då slagit igenom brett och Patrik hade helt bytt från vinylskivor, singlar och tolvor. Han förde då direkt över alla nya låtar komprimerade på cd från vinyl och det blev ungefär 15 stycken på varje innan den var full.
Totalt hade Patrik med sig 2500 låtar vid spelningarna då – och alla låg sökbara.
– Det är en otrolig skillnad mot hur det var för tio år sedan. Då trodde man att vinylen var för evigt: Vinyls are forever ..., sa Patrik då. Han jobbade redan 1996 i it-branschen och hade funderingar på hur utvecklingen skulle te sig. Patrik trodde 1996 att det i framtiden skulle ”finnas en musikcentral som man kan koppla upp sig mot med datorn och hämta hem låten.”
– Varje låt går inte att ladda hem under en kväll. Det skulle ta för lång tid. I stället tror jag att man har med sig ett grundkoncept. Är det då någon väldigt speciell låt som någon vill höra, kan man ladda hem den och ha den inom några minuter för att tillfredsställa publiken, sa Patrik redan 1996.
Då var disckjockeyn väldigt mycket en test för skivbolagen. Danslåtar testades och skivbolagen fick svar på hur de gick.
– Tidigare ville de se om artister kunde breaka. Jag hade då pr-utskick från alla Sveriges större skivbolag.
I dag skriver vi 2021. Patrik fick rätt, men resan har bara fortsatt.
Backarna med maxisinglar är för länge sedan historia. Patriks grund ligger i en bärbar resväska, en dator och ett extra lagringsminne. Patrik har med sig ungefär 57 000 låtar varje kväll, en del i tre olika format: musik (mp3), video och karaoke. Han har dessutom byggt upp ett system så att låtarna går att sortera på årtionden, på tempo, på tonarter och annat. Informationen laddas ned tillsammans med låten.
Patrik konstaterar att det numer inte är så många låtönskemål som ställer honom…
Har stället inte egen utrustning så har Patrik i dag en helt portabel anläggning som också klarar karaoke och video.
– Med åren har det blivit mer visuellt, mer show, förklarar han.
Då Patrik spelade på heltid hade han två-tre jobb i snitt i veckan på platser som populära skidorter i Sverige och i Spanien. En del finns kvar, andra ställen som Folkparkerna har i stort försvunnit. Fram till pandemin hade Patrik cirka 35 spelningar/år de senaste åren.
– Samtidigt har publiken blivit mer medveten med åren. Den vet ofta vad den vill ha och då gäller det att spela en floorfiller och inte en floorkiller.
Patrik konstaterar att det sannolikt någon gång under året kommer att närma sig ett normalläge, pre-pandemin-läge, och då kommer efterfrågan på dj:s att öka igen.
– När det här väl släpper kommer folk att gå man ur huse, konstaterar han.