En vanlig vardag inne i Skellefteå museum och Nordanå hörs många klapprande steg, barnfamiljer tar en fika i caféet medan andra stilla betraktar utställningar på Museum Anna Nordlander.
Så ser det inte ut nu. 31 mars meddelade Nordanå att huvudbyggnaden stänger fram till i slutet av maj, och istället för folkmyller är det bara personal som rör sig mellan de olika rummen. Men det betyder inte att verksamheterna stannat av. Nej, istället jobbar de febrilt med nya sätt att nå ut till lokalbefolkningen.
– Nordanå har fortfarande öppet men på andra vis. Det är det vi arbetar på nu, att nyfikna ska kunna besöka oss på andra sätt än bara fysiskt, säger Marika Eserstam Kjellsson, museipedagog.
Hon har sitt arbetsrum med utsikt över lekparken på innergården.
– Då slog det mig bara. Tänk om museet kan finnas på plats utomhus, i lekparken, där barn rör sig? säger hon.
Förra veckan sattes det därför upp en brevlåda, full av häften med olika workshops som barnen kan ägna sig.
– I vanliga tider arrangerar jag just workshops med kopplingar till de olika utställningarna som finns i byggnaden. Men det är ingenting som behöver upphöra bara för att den är stängd, säger Marika Eserstam Kjellsson.
Brevlådan är fylld med olika uppdrag – allt från hur du gör en fingerdocka till annat pyssel, alla uppdrag med kopplingar till vår lokala historia. Tanken är att den kommer dyka upp på lekparker runt om i Skellefteå.
– Men vi kommer inte utannonsera var det blir, utan det blir mer av en pop up-grej. Vi vill att generationer ska kunna mötas, och det här är ett sätt, säger hon.
Trots att porten är låst öppnar också nya utställningar. 8 maj är det vernissage för "Stolar" och 15 maj för Museum Anna Nordlanders "Nu". Men hur fungerar det med en vernissage när besökarna inte får vara där fysiskt?
– Vi kommer att livesända båda vernissagerna, och sedan ha digitala visningar. Coronasituationen innebär att vi måste bli ännu mer kreativa, säger Ethel Jonsson, kommunikatör.
– Vi blir också tillgängliga för fler. Vi har även Malå och Norsjö som område, och nu kan vi överbygga avstånden digitalt. Jag riktar mig mot barn och skolklasser som pedagog, och arbetar för att fler ska upptäcka våra samlingar. Nu får de göra det på nya vis, fortsätter Marika Eserstam Kjellsson.