– Vi musikalartister blir inte kändisar på det sättet, säger hon. Jobbar du, som jag utomlands, försvinner man lätt från svensk horisont.
Gunilla Backman kommer från en musikalisk familj och började redan som sjuåring på Operans balettelevskola. När hon var tio år blev det Adolf Fredriks musikskola. Därefter har hela hennes liv varit sång och dans på de stora musikalscenerna.
Den som byggt upp, vårdat och utmanat hennes röst under många år är sångpedagogen Vivian Burman från Skellefteå.
– Utan henne hade aldrig min röst varit det den är. Hon är underbar och har gett mig en fantastisk teknik för sång.
Vi möts dagen efter premiären på en hyllningskonsert för Björn och Benny ”Thank you for the music”. De två herrarna som gav Gunilla Backman den stora rollen som Donna i Sverigepremiären av Mamma Mia på Cirkus. Och trots att det är för snart tjugo år sedan kan Gunilla fånga upp de lyckokänslorna hon kände när samtalet kom.
– Jag hade gjort tre eller fyra audition för Mamma Mia och fick vänta länge på svar. Eller det kändes som en evighet. Men, när Benny Andersson sedan ringde, tänkte jag att om han ringer så borde det inte vara ett dåligt besked.
Samtalet var positivt, för Benny Andersson frågade Gunilla om hon vill ha ett kul jobb som Donna i ABBA musikalen Mamma Mia.
– Oj, så glad jag blev. Jag stod inte still på tre timmar utan gick runt och skrek och tjoade. För Benny sade; ”Du var så himla bra. Du var bäst”, säger Gunilla Backman och skrattar.
I Mamma Mia gjorde sedan Gunilla Backman över 550 föreställningar som sågs av över en miljon människor. Hon belönades även med Guldmasken för sin tolkning av Donna.
Trots detta så är förutsättningarna i branschen tuffa. Gunilla Backman har gjort fler audition än hon själv kan räkna. Vardagen som musikalartist, även för en stjärna, innebär att hela tiden söka nya uppdrag.
– Jag har fått många fler nej än ja. Det brukar jag säga till elever att det viktiga är att inte ta det personligt. För grejen med den här branschen är inte att kunna hantera ett ja utan att kunna ta alla nej. Karriären är aldrig rak och spikad. Jag har gjort huvudroller och sedan har jag varit med i ensemble. Det viktiga för mig är att hela tiden hålla mig med jobb.
Gunilla Backman tror att det är viktigt med mental träning för att kunna hantera påfrestningen av att ibland flera gånger per år behöva utsätta sig för bedömning.
– Jag gjorde en audition för bara ett par veckor sedan. Oj, vad jag var nervös. För det är en sådan utsatt situation. Samtidigt så är jag ändå tacksam för att det finns auditions. Då har man chans att få söka de stora rollerna.
Många roller har det blivit för Gunilla Backman i ett flertal stora musikaler. Bland annat Les Misérables, West Side Story, Miss Saigon, Jesus Christ Superstar och Mamma Mia.
I år firar Gunilla Backman 40 år som artist med att medverka i en konsert under namnet ”Sound of music”. De ska turnera runt i hela Sverige och den 20 oktober kommer de till Sara kulturhus i Skellefteå.
– Fast helt ärligt så firar jag mest att jag har jobb även detta år. I november har jag premiär med rollen som Grizabella i musikalen Cats. Det känns fantastiskt.
Cats är baserad på T.S Eliots Old Possum’s of Practical Cats och tonsatt av Andrew Lloyd Webber. Det är en av de föreställningarna som spelats längst i West Ends och Broadways historia. Musikalen har spelats i över fyrtio länder och översatts till femton språk och setts av över 73 miljoner personer världen över.
Den mest kända sången från musikalen är Memory, vilket Gunilla Backman i rollen som Grizabella ska framföra.
– Jag sökte Cats-rollen via zoom. Det var ju pandemi, säger Gunilla Backman och fnissar. När producenterna för Cats skulle godkänna mig så fick jag sjunga den kända balladen ”Memory”via zoom. Men, de var så rara och vi skrattade åt den absurda situationen.
Före premiären av Cats är det turné med ”Thank you for the music med bland andra Kalle Moraeus och ett sjumannaband under ledning av Johan Granström.
– Det ska bli väldigt kul att komma till Skellefteå. Särskilt eftersom att min fantastiska sångpedagog, Vivian Burman, kommer härifrån, säger Gunilla Backman samtidigt som hennes mobil börjar att ringa. Kanske är det ett nytt samtal om en ny roll.