Här är första konstutställningarna i Sara kulturhus

Hur kommer konsten ta plats i Sara kulturhus? Vilka konstnärer är det som inviger Skellefteå konsthall och Museum Anna Nordlander? Norran kan nu berätta om husets första konstutställningar – och där spelar Sara Lidmans Missenträsk en stor roll.

Anna-Karin Larsson, Skellefteå konsthall, och Malin Nilsson, pedagog på Skellefteå konsthall, står utanför Nordanåbyggnaden där de tidigare huserat. Snart arrangerar de konstutställningar i Sara.

Anna-Karin Larsson, Skellefteå konsthall, och Malin Nilsson, pedagog på Skellefteå konsthall, står utanför Nordanåbyggnaden där de tidigare huserat. Snart arrangerar de konstutställningar i Sara.

Foto: Maria Wallin

Skellefteå2021-02-24 21:00

Det är dags för fjärde och sista delen av artikelserien Inuti Sara. Vi har kommit fram till det som pryder väggarna, det som är statiskt och föränderligt men alltid finns kvar när musiken tystnat för kvällen. Konsten – den som i all tid och evighet kommer pryda Sara kulturhus och den som är på besök. 

undefined
Sedan hösten 2019 har Skellefteå konsthall varit utan en fysisk plats och därför inte haft någon utställning. Men det kommer förändras när de flyttar in i Sara kulturhus.

Vi börjar i utställningshallarna. Två entréer som är ungefär 60 kvadratmeter leder besökaren in i ett stort utställningsrum, och det är här Skellefteå konsthall, Museum Anna Nordlander och andra aktörer ska öppna nya konstdörrar och tankebanor. Vad blir då den allra första utställningen när Sara kulturhus slår upp portarna 8 september? Det blir, symboliskt nog, Sara på många olika plan. Konstnären heter nämligen Sara-Vide Ericson, vars verk ofta skapas i olja och inspireras av uppväxtskogen i Hälsingland. Den här gången är tanken dock att kulturhusets namngivare ska inspirera. 

– Under 2020 inledde vi ett tätt samarbete med konstnären Sara-Vide Ericson som kommer att resultera i vår första utställning i Sara kulturhus och en utställningskatalog där Karin Smirnoff skriver inledningen. I somras bjöds Sara-Vide in att tillfälligt bosätta sig i Sara Lidmans hus i Missenträsk för att hämta inspiration från platsen och Sara. Hon fick även ett gediget program, en slags litterär exposé, där hon fick ta del av vår berättarbygd, genom möten med Sara Lidman-sällskapet, besök i Torgny Lindgrens Raggsjöliden och PO Enquists Hjoggböle, säger Anna-Karin Larsson, Skellefteå konsthall. 

Vistelsen ligger som grund till verken som kommer ta plats i kulturhuset. 

– Det blir jättespännande att se vad som kommer ur att hon bott i Saragården, för det vet vi inte. Tanken var att ge henne en ingång till platsen, men såklart inte styra vad det blir, säger hon. 

Varför blev det just Sara-Vide Ericson som inviger utställningshallen? 

– Under öppningsåret har vi velat ta fasta på just ett möte mellan samtidskonsten, Lidman, och bygdens berättande. Jag såg ett släktskap i Sara-Vides måleri och miljöerna, naturen och berättelserna vi har i Västerbotten, säger Anna-Karin Larsson. 

undefined
Krister Hägglund, fotograf i Skellefteå, kommer att ställa ut bilder han fotograferat i Missenträsk.

Efter invigningsutställningen tar det lokala än mer plats – då är det dags för Krister Hägglund, fotograf från Skellefteå, att inta kulturhuset. Under en längre tid har också han vandrat i Missenträsks mylla för att fånga platsen genom sin kamera.

– I fotografen Sune Jonssons anda, som dokumenterade livet i Västerbotten under 50- och 60-talet, har Krister Hägglund dokumenterat Missenträsk. Det gör han fortfarande. Vissa av bilderna han tagit kommer inta en permanent plats i Sara kulturhus då han också fått ett konstnärligt gestaltningsuppdrag som utgår från Missenträsk, säger Anna-Karin Larsson. 

Skellefteå konsthall har fram till hösten 2019 huserat i utställningshallen på Nordanå. Sedan dess och fram till flytten in i kulturhuset har de inte haft någon fysisk plats, och därför inte producerat utställningar utan jobbat med sina andra uppdrag – som kommunens konstsamling, konstnärlig gestaltning enligt enprocentregeln och konstprojekt. 

Skillnaden mot de tidigare lokalerna blir stora. På Nordanå hade Skellefteå konsthall kring 250 kvadrat att fylla med konst, och Museum Anna Nordlander har ett eget utställningsrum med utställningar året om. Så blir det inte i Sara kulturhus. Istället handlar det om en stor utställningshall, och två mindre anslutande rum. Sammanlagt landar ytan på kring 280 kvadratmeter. Det får konsekvenser. 

Nu kan Skellefteborna uppleva två parallella konstutställningar, i kulturhuset ska de samsas om samma ytor. Dessutom är hallen inte deras, utan kulturhusbolaget ska också nyttja utrymmet. 

– Det finns mycket positivt med den nya lokalen, till exempel att den faktiskt är byggd för konstutställningar och att vi äntligen får en lokal som uppfyller statlig utställningsgaranti. Men en stor utmaning för oss nu då vi ska dela lokal med flera är förväntningarna om de flexibla lösningarna. Vi brukar ha lång framförhållning för att kunna knyta avtal och erbjuda nationell och internationell spännande konst, säger Anna-Karin Larsson. 

undefined
Anna-Karin Larsson håller i en skiss av verket "Allt är liv" av Klara Kristalova. Konstverket ska pryda insidan av Sara kulturhus.

För Museum Anna Nordlander innehåller öppningshösten performancekonst och pedagogisk verksamhet. Curator Madelaine Sillfors kommer kontakta två internationella konstnärer – Yingmai Duan, som har kultstatus i hemlandet Kina, och Geoff Robinson, Australien. 

– Vår förhoppning är att båda kan komma, det är två väldigt intressanta konstnärer som jobbar med ljud och är kända i sin genre. Men det är inte spikat än. Yingmai Duans arbetar kaosigt och interaktivt. Och Geoff Robinson utgår från stadsrummet och rumsligheten. Under hösten kommer vi inte ha någon utställning, då lokalen intas av Skellefteå konsthall. Istället vill vi fokusera på en konstnärsträff under öppningsdagarna, och performance, säger Madelaine Sillfors. 

Flytten innebär ett nära samarbete med Skellefteå konsthall. 

– Det är vi väldigt glada över, för jag är övertygad om att det kommer ge många positiva synergier. Det kommer gagna konstpubliken i Skellefteå. Dessutom får vi en fantastisk lokal för pedagogiken. 

Första Museum Anna Nordlander-utställningen går av stapeln under 2022. 

– Men hur det ser ut vet vi inte just nu. Vi väntar på positivt besked från kulturhusbolagets ledning för när vi kan få tillgång till lokalerna, bokningsprinciperna är fortfarande inte fastlagda. Inom konstvärlden är det vanligt att man har minst ett års framförhållning för liknande storlek och ambition av konstrum, så vi hoppas på besked så fort som möjligt. Vi har väldigt många planer för 2022, säger Madelaine Sillfors. 

Men förutom tillfälliga utställningar kommer även en annan typ av konst att existera i Sara kulturhus – den beständiga, den som är en del av byggets trästomme. I december 2019 blev det offentligt att konstnären Klara Kristalova fick uppdraget av Skellefteå kommun. Hennes verk "Allt är liv" ska inta huset, med bland annat en sex meter hög kvinnogestalt, keramikbjörk, hästgestalter, nattfjäril och pinnflicka. 

– Det har varit ett digert arbete. Jag har läst Sara Lidman, Torgny Lindgren och andra Västerbottensförfattare. Jag ville ta fasta på berättartraditionen, och fastnade fort för Sara Lidman, redan innan jag visste att kulturhuset faktiskt ska heta Sara, sa Klara Kristalova då till Norran. 

Fakta

Konsten i Sara kulturhus 

Första utställaren i Sara kulturhus blir konstnären Sara-Vide Ericson. Sedan är det dags för lokala fotografen Krister Hägglund att visa foton från Missenträsk med omnejd. 

Museum Anna Nordlander satsar på performance och pedagogik under hösten 2021. 

Sammanlagt blir ytan för konstutställningar 280 kvadratmeter. Jämförelsevis har Skellefteå konsthall tidigare haft 250 kvadratmeter i lokalen på Nordanå, och Museum Anna Nordlander har ett eget utställningsrum. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!