Peter Åberg, 38, kommer ursprungligen från Bureå men flyttade till Stockholm 2003 för att gå på en cirkusskola. Han har jonglering och akrobatik som inriktning och har de senaste tolv åren turnerat världen över.
Nu på fredag tävlar han i säsongspremiären av Talang.
– Jag kommer faktiskt inte alls att jonglera den här gången! Men jag kommer ändå att inkorporera lite tekniker från jongleringens värld. Det kan handla om att balansera och studsa grejer från huvudet och så, berättar han.
Att han ens skulle vara med i Talang var ingen självklarhet. Han berättar att produktionen har kontaktat honom nästan varje år sedan 2007 och försökt övertala honom att åka på audition.
– De brukar ringa till oss som är yrkesverksamma. Men jag har alltid sagt nej eftersom jag vet att det är svårt att vinna som cirkusartist, säger han och tillägger:
– Min goda vän och jonglörkollega Johan Wellton tävlade till exempel 2008. Det gick ganska bra för honom, han tog sig till final. Men i slutändan förlorar man alltid mot nån tjej som sjunger fint.
Det året var det Zara Larsson som knep förstaplatsen. Hur det går i år återstår förstås att se. Klart är iallafall att det tv-mässiga formatet är utmanande för en cirkusartist som är van vid långa föreställningar.
– Man har bara två minuter på sig. När jag gick in på scenen och sa hej hade det redan gått 30 sekunder! Jag fick jobba hårt för att få mitt uppträdande att fungera i det formatet, säger Peter.
Att han efter alla år till sist valde att ställa upp i programmet har delvis att göra med pandemin.
– Man måste vara tillgänglig under hela inspelningsperioden, vilket har varit svårt för mig tidigare. Men under pandemin har det varit ganska lite jobb i branschen så det klaffade bra, säger han.
Själv presenterar sig Peter Åberg som multikonstnär. Om man till exempel säger att man är jonglör riskerar det att avskräcka folk, resonerar han.
– Det finns konstigt nog många som har bestämt sig för att de inte tycker om jonglering. Det är lika konstigt som att säga att man inte gillar musik bara för att man inte gillar jazz. Det finns ju väldigt många olika sorters jonglering.
Jurykvartetten består precis som i fjol av Sarah Dawn Finer, Edward af Sillén, David Batra och Bianca Ingrosso.
– De var väldigt trevliga. Men mitt nummer är helt klart ett publiknummer, det krävs att juryn går igång på det för att det ska bli bra. Det var lite nervöst. Och som cirkusartist finns det alltid en risk att man gör fel, jag kan liksom råka förstöra min karriär på bästa sändningstid.
Det räcker inte heller med att charma juryn och publiken en gång. Om Peter skulle gå vidare i tävlingen behöver han komma på ett nytt nummer som imponerar minst lika mycket – helst ännu mer.
– Jag får väl hoppas att de trycker på guldknappen så jag går direkt till final. Då behöver jag bara göra två framträdanden i stället för tre, skrattar Peter Åberg.
Nu på fredag kommer han att bjuda på ett minnesnummer, men han vill inte avslöja för mycket om sitt framträdande i förväg.
– Jag kan avslöja att jag anspelar lite på isoleringen och dötiden under corona. Det är ett nummer jag älskar att framföra för det utmanar mig på alla plan och så vitt jag vet är det ingen annan i hela världen som gör något liknande.