Rivigt och gungigt när Movits! får publiken att dansa

Luleås stolthet Movits! gör ingen besviken när de, i gassande kvällssol, bjuder på den perfekta förfesten.

Först ut på Stadsfestens stora scen var Movits! under fredagskvällen.

Först ut på Stadsfestens stora scen var Movits! under fredagskvällen.

Foto: Maria Wallin

Skellefteå2022-07-02 07:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Trion Movits!, som består av Johan Rensfeldt, Anders Rensfeldt och Joakim Nilsson, har flertalet gånger fått Skelleftepubliken att dansa i regn, till spåret med den ytterst passande titeln ”Dansa i regnet”. Senast var på Trästockfestivalen 2016, och när de återvänder finns inte en regndroppe så långt ögat kan nå. 

Movits! är första akten på Stadsfestens stora scen och strax efter 21 på fredagen gör de entré. Snabbt river de av ”Nitroglycerin”, ”Halvvägs” och ”Hett kol”, tre spår som får publiken att knäppa med fingrarna och försiktigt gunga i takt.

undefined
Johan Rensfeldt stod för sång.

Från första stund är det svängigt, men något händer när sångaren Johan Rensfeldt släpper stativet och deklarerar: ”Nu tar vi bort stödhjulen”. Och precis det gör han. I ett svep får vi ett pärlband med Movits! allra gungigaste, rivigaste spår – ”Skjut mig i huvudet”, självklara ”Äppelknyckarjazz” och ”Nah Nah Nah”. Mitt i detta spränger Anders Rensfeldt och Joakim Nilsson in ett blåssolo, som får publikens fingerknäppningar att övergå till okontrollerbar dans. 

undefined
Anders Rensfeldt och Joakim Nilsson på blås.

Movits! är swing, jazz och hiphop i en eklektisk blandning, som live blir än mer oemotståndlig. Det enda jag saknar är extranummer, en större publik– och att de hade byggt ännu mer stämning kring ”Äppelknyckarjazz”, istället för att snabbt riva av den i mitten av spelningen. Men det är petitesser när Johan Rensfeldt kliver ner till publiken, som brister ut i allsång till ”Sodavatten”. 

Fakta

Movits! 

Betyg: 4/5

När: Fredag 

Bäst: De rivigare spåren, med mycket blås. Som ”Nah Nah Nah” och ”Sodavatten”. 

Sämst: Publiken borde ha varit större. Och att ”Äppelknyckarjazz” slarvades bort lite.