En Oscarsvinnares verk gästade Sara kulturhus

Oscarvinnaren Rachel Portmans konsert, Tipping Points, fick rejäla applåder och hejarop när Norrlandsoperans symfoniorkester framförde verket under ledning av Jessica Cottis tillsammans med violinisten Niklas Liepe.

Dirigenten Jessica Cottis, som hösten 2023 dirigerade operan The Death of Klinghoffer på Norrlandsoperan, gästade Sara kulturhus.

Dirigenten Jessica Cottis, som hösten 2023 dirigerade operan The Death of Klinghoffer på Norrlandsoperan, gästade Sara kulturhus.

Foto: Kaupo Kikkas

Recension2024-02-24 23:31
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Portmans musik är känd från filmer som Ciderhusreglerna, Chocolat och Emma. För den sistnämnda vann hon 1994, som den första kvinnliga tonsättaren någonsin, en Oscarstatyett.

På Sara kulturhus inleds hennes verk Tipping points av Grainne Dromgooles röst: ”All mortals know the story as we become it, and are transformed like bright leaves on a generation tree through air, water, fire and then home to earth”. 

Musiken flyger högt över ett skummande hav, en öken, en regnskog och ett landskap ärrat av bränder. 

I nästa sats ljuder flöjternas klang som svaras av Niklas Liepes vädjande violin. En ton som bär över land och vatten, bortom människans räckvidd. Romantiska tonern med en vädjan om nåd. 

Härnäst skildras elden. Åter en ljus ljuv violinstämma med känsligt framförda toner likt en ensam röst i världen. Elden närmar sig. Ett crescendo minner om kraften i stora skogsbränder som förtär allt. Människans litenhet. Stråktonen ljuder tappert envist outsläcklig. En vädjan som får svar av blecket. Tystnad.

I epilogen bjuds vi på harmoni, en längtan efter fred med jorden. Hoppet speglar musiken, violinen bär oss. Det romantiska tonspråket läker jorden som helas av toner av Rachel Portman. Ett medryckande framförande.

Efter pausen bjuds vi på WA Mozarts Gran Partita med sin tredje sats där oboe och klarinetter spelar ett mycket känt tema från Peter Schaffers film Amadeus. 

Dirigenten Jessica Cottis dirigerar sittande. Det ser avspänt ut. Inledningsvis minner Mozarts toner om en ”brunnsmusik” i det fria. Glad och taktfast, ett omisskännligt gott humör, som en skön sommardag då allt är ljust och glatt. Oboestämman svaras av klarinetter och det är de två som hela sviten kretsar kring i finstämd dynamik lite chevalereskt. 

I pauserna applåderar publiken innan musiken åter tar fart. Den tredje satsen blir igenkännande. Ljuv oboestämma som lyfter till konstnärliga höjder En mjuk dans som liksom svävar över golvets tiljor. Rytmen av hjärtslag. I finalen ökas tempot. Ny energi och allt högre tempo. 

Vi gungar fram med Mozart, hela ensemblen är engagerad, och det är mycket energi i framförandet innan sluttonen ljuder.           

Fakta

Bäst: Hoppet som väcks i sista satsen av Rachel Portmans Tipping points där Niklas Liepe violin spelar en bön om att ”viska skogarna tills de reser sig igen”.

Sämst: Inledningen utan musiker med verket Knot of spirit. En inspelning som kändes lite väl avskalad. Spännande tonspråk likt Bo Nilsson triggade fantasin. Kanske en kontrast som förhöjde framförandet som kom efter? 

Medverkande: Jessica Cottis, dirigent, Niklas Liepe, violin tillsammans med Norrlandsoperans symfoniorkester. 

Program:

Caterina Barbieri, Knot of Spirit.

Rachel Portman (dikter skrivan av Nick Drake).

Tipping points (Nordisk premiär)

WA Mozart Gran Partita.