Scenen står beredd: några persiska mattor, ett storbands-set, ett par dramatiska röda sammetsgardiner som vilar mot ett skirare vitt tyg där några ljusslingor lyser upp som stjärnor.
I bakgrunden hörs ett lugnt och stilla bjällerklang. Förväntan bland publiken är stor: Snart kommer hon – hon som kanske har det främsta ansiktet utåt för julen. Över en miljon människor har sett hennes julkonserter bara i Norden.
En efter en kliver bandmedlemmarna på och börjar spela. Först ut är trummisen som trummar pulserande och dovt, sedan basisten, pianisten och till sist gitarristen. Melodin till ”Love is in the air” av Jean Paul Young går att ana. Så plötsligt stegar hon ut, iförd en grön kavaj med fjädrar och diamantörhängen som gnistrar i strålkastarna, och tar sin ljuvliga ton.
De första låtarna har en underton av bossa nova. Rytmiskt glider ”Love Is In The Air” över till ”Let it Snow” av Frank Sinatra. Det är ett vilsamt men glatt intro.
Sedan kommer hennes egna ”Julen Är Här” som hon släppte tillsammans med Tommy Körberg 1989. Trots att den är inspelad för över 30 år sedan så seglar hon smärtfritt upp till den allra högsta tonen i sticket, där hon sjunger: ”Led oss på den väg vi går, så att vi hittar hem till den”. Och fler höga toner överraskar hon med. Vid ett annat tillfälle tror publiken att en annan låt är slut, men då tar hon refrängen i repris och sticker iväg i en operafalsett under den sista tonen.
Sopran som hon är så kanske det inte är så överraskande, men det är oavsett imponerande. Men Sissel använder också sin sopranstämma väldigt varierande. Under låtar som ”Love Is All Around” (mest känd av Wet Wet Wet) och ”Little Drummer Boy” så påminner arrangemangen i kombination med Sissels röst om en ljudbild mer liknande Joni Mitchells än om opera. Men den sistnämnda låten känns också inspirerad av Michael Jacksons ”Will You Be There” i hur den är uppbyggd, vilket ger den gamla klassikern ett spännande och modernt sound.
Den övergripande ljudbilden är vilsam, jazzig och klassisk. Ibland finns en underton av country – en genre som är stor i Norge. I hennes egna ”Velkommen hjem” finns influenser av Emmylou Harris, Patty Griffin och Miranda Lamberts ballader. Men plötsligt kan vi lika gärna befinna oss i en pianobar i New York, hennes tolkningar av klassiker som ”Chestnuts Roastning On An Open Fire” och ”Have Yourself A Merry Little Christmas” för oss dit för en stund.
När hon talar med publiken så pratar hon direkt till oss. Det är Skelleftepubliken hon pratar till, och det känns genuint. Hon berättar om hur lycklig hon blev när hon kom hit och såg snö, hur vackert hon tycker att Sara kulturhus är och hur fantastiskt det är att få spela igen.
Sedan är det ju såklart ingen julkonsert med Sissel Kyrkjebø utan hennes tolkningar av "Härlig Är Jorden”, en psalm som räknas som en av Norges främsta jullåtar, och ”O Helga Natt”. Det är så tyst i konsertsalen när hon sjunger att man skulle höra en knappnål falla till marken. Stämningen är närmast sakral och tårarna inte långt bort.
Den stående ovationen är inte oväntad – men det betyder inte att den är oförtjänt. Tvärtom. När man sedan stegar ut i kylan från Sara kulturhus och känner snön knarra under fötterna så är man ändå varm inombords. Varm av Sissels koseliga julkonsert.