Recension: Kärlek mellan en domare – och den åtalade

En hårt arbetande domare möter den misstänkte på en pub – i romanen "Domslut" förvandlas passion till tragedi, menar Norrans recensent Olle Lundqvist.

Ulrika Mossberg är aktuell med romanen "Domslut", som ges ut på Albert Bonniers förlag.

Ulrika Mossberg är aktuell med romanen "Domslut", som ges ut på Albert Bonniers förlag.

Foto: Emil Malmborg

Recension2020-11-11 09:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hennes arbetsdag borde ha varit slut för flera timmar sedan, men är man ambitiös så är man, så innan hon går från jobbet ögnar Lea igenom förundersökningarna i de mål som nästa dag ska tas upp i tingsrätten, med henne som domare. Ett fall av olaga förföljelse där den misstänkte är en ung man som heter Jakob.

Och sedan går hon till en pub. Det är hamburgare, pommes frites, en öl och till vänster vid bardisken: grabben på bilden. Vad gör Lea? Skyndar diskret därifrån? Nej, nej. Tvärtom, för i "Domslut" ställer Ulrika Mossberg till det för den duktiga flickan med den raska karriären.

Lea? Jakob? Kan du din Mosebok vet du att där även finns en Rakel, hon som i den här tappningen kom till Jakobs familj som fosterbarn. Som om det inte räckte med att det slår gnistor mellan domaren och den hon ska döma är det ändå Rakel som dominerar Jakobs medvetande.

Ulrika Mossberg är jurist, men har också gått författarskola och båda märks i hennes debutroman. Hon kan de rättsliga turerna och skriver drivet, inte bara om triangeldramat utan också om vad som format dess huvudpersoner. 

Och utan att avslöja mer: det hela slutar som brukligt är. Med att rättens ordförande – Lea – förklarar att förhandlingen är avslutad och att dom kommer att avkunnas omedelbart efter enskild överläggning. Men vilken den än blir kommer varken Jabob, Rakel eller Lea att vara glada och nöjda, för "Domslut" är en berättelse om passion som förvandlas till tragedi.