På spåret vinnaren pratar om tragedins brutala mord

Temat är William Shakespeare, dramatikern som med sin penna högg huvudet av folk och kvävde småpojkar med kuddar.

Göran Everdahl, berättar inlevelsefullt om sin första kontakt med William Shakespeare. Ett seriemagasin med det blodiga dramat "Macbeth".

Göran Everdahl, berättar inlevelsefullt om sin första kontakt med William Shakespeare. Ett seriemagasin med det blodiga dramat "Macbeth".

Foto: Ingela Lekfalk

Recension2022-10-20 07:30

 Göran Everdahl bjöd tillsammans med skådespelaren Thomas Segerström publiken på dramatikens mest bestialiska mord.

Under en timme får vi en intensiv och humoristisk lektion om William Shakespeare – världslitteraturens främste dramatiker genom tiderna.

Det är lättsamt och underhållande om de olika tragedierna och dess brutala innehåll. 

Allt presenteras i ett högt tempo. Halshuggningar, intriger om makt eller kärlekens svek. Englands nationalskalds verk lockar till både skratt och applåder.

Och vem har inte hört raderna ”Att vara eller inte vara, det är frågan"? Ur Hamlets välkända monolog om undrar kring livet. Människans leva eller inte. 

"Hamlet" är en minst sagt blodig pjäs. Shakespeare tar död på nästan alla karaktärer i slutscenerna. Och den välskrivna intrigen gör dramat till en klassiker. 

undefined
Göran Everdahl, berättar inlevelsefullt om sin första kontakt med William Shakespeare. Ett seriemagasin med det blodiga dramat "Macbeth".

Herrarna, på scenen, tar även upp det verk som anses vara Shakespeares mörkaste pjäs - Macbeth. En skoningslös skildring om hur en politisk maktkamp förvrider sinnen och leder till svartsjuka och vansinne.

Dock vill jag påstå att när Thomas Segerström med sin skånska dialekt ska ta sig an rollen som självaste Macbeth, i en monolog som nästintill är mörkare än djävulen själv, då blir det för en norrlänning något av en humoristisk vurpa. Åh, andra sidan så kanske det på äkta Skelleftebonska, även då fått en annan effekt, än att bli skrämmande. 

Nåväl, vi ska inte skoja för mycket om detta drama. För det sägs att just detta Shakespeare-verk för otur med sig. Det är en av orsakerna till att man i teaterns värld aldrig nämner pjäsen vid dess riktiga namn. 

Här säger man i stället "The scottisch play". Det skrockfulla förhållningssättet gäller över hela världen. Och det verkar som om det ligger något i det. För vart än "Macbeth" sätt upp, som film, på scen eller som musikal så brukar det bli några brutna ben, översvämningar, en ridå som trillar ner eller något annat stök.

Hur som helst, vi som besökte denna berättarlunch fick sextio värdefulla minuter av två lekfulla herrar och en liten kall soppa. Själva förtäringen har utvecklingspotential. Men, det sceniska innehållet får fem stjärnor i såväl underhållningsgrad som allmänbildning.                                                                                                                                                                                                                                     

undefined
Skådespelaren Thomas Segerström stannar kvar för att prata med en intresserad Skelleftepublik.
Fakta

Berättarfestivalen 2022

Berättarlunch: "Vi snackar Shakespeare"

Medverkande: Göran Everdahl, filmkritiker, spanare, filmpoddare, författare, krönikör och Shakespeare-älskare. Thomas Segerström, skådespelare och regissör med ett otal Shakespeare-uppsättningar på sitt samvete, främst på Romateatern på Gotland.

Exempel på några av William Shakespeare mest kända verk: "Romeo och Julia", "En midsommarnattsdröm", "Hamlet", "Kung Lear", Othello" och "Macbeth".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!