Tomas Andersson Wij: ”Den här låten är till dig, Helena”

Musikens värde i ett sorgearbete är omätbar. När vi förlorat en älskad, mist en förälder eller den avgrundsdjupa brunn av sorg som kommer när vi måste genomleva ett barns begravning. Tomas Andersson Wij väjer inte för sorgen, han omfamnar den och formulerar istället texter och album som: ”Sorgsna sånger gör mig glad”.

Tomas Andersson Wij inledde 2007 Melodifestivalens final i Globen med sin version av Carolas schlagervinnare Evighet.

Tomas Andersson Wij inledde 2007 Melodifestivalens final i Globen med sin version av Carolas schlagervinnare Evighet.

Foto: Ingela Lekfalk

Recension2024-05-03 11:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

”Jag har sparat musiken vi hade på begravningen som ringsignal på min mobil. Jag känner att den ger mig styrka”, sade en man som mist sin älskade. Kvällens konsert kommer att bli min ringsignal.

Tomas Andersson Wij sjunger om självtvivel, mötet med människor och tillståndet i världen. Det är avskalat naket och melankoliskt. Denna torsdagskväll gör han troligtvis en av sina bästa konserter tillsammans med pianisten Andreaz Hedén och Nils Berg som växlar mellan basklarinett, saxofon och flöjt. De genuina jazzmusikerna ger de enkla melodierna och poetiska texter ett musikaliskt lyft. Det är stämningsfullt.

Men det är ändå när Tomas Andersson Wij ger sina medmusikanter en paus som något händer. Han står där ensam, publiken sitter nära och han säger att han vill hylla en person med en låt. Hon som med största sannolikhet skulle suttit i publiken om hon inte lämnat jordelivet. Alldeles nyss. 

Han saknar henne, hon brukar ju komma på hans konserter när han spelar i Skellefteå. ”Men denna torsdagskväll är hon inte här för i morgon ska hon begravas”, säger han. Det blir tyst. Han stämmer några strängar på gitarren. Kanske för att han behöver en paus för att samla sig? Sedan säger han: ”Den här låten är till dig Helena Strömbro – Där får jag andas ut”

”Ännu smärtar såret
Ifrån ödets spjut
Men jag har ett hem nu
Där jag får andas ut
Vart än vägarna bär
Vart än drömmen tar slut
I hans nåd faller jag
Där får jag andas ut”

Efter sista ackordet blir det tyst. Varma applåder blir fysiska. Vad han sjunger sedan vet jag inte. Det känns oviktigt. Viktigare är att han gav oss som följt Helena in till sitt avslut tröst. Hon som lät oss få ta del av sitt liv genom sina texter. Sin sista krönika skrev Helena bara dagarna före hon somnade in. 

I går hejade jag på en kvinna som jag trodde var hon. I kväll sitter jag och skriver snett framför hennes orörda plats på redaktionen, där lampan numera är släckt. Den 3 maj går jag med många andra och fyller Öjebykyrka för att precis som Tomas Andersson Wij hylla vår enormt saknade kollega Helena Strömbro Ershag.

undefined
Helena Strömbro Ershag avled under påskhelgen i år och sörjs av familj, vänner och kollegor. Hon blev 46 år gammal.

Det här är ingen recension. Mer ett tack för att artister som Tomas Andersson Wij vet att musik är närvaro och ett kraftfullt redskap som förmedlar hopp och tröst till människor i sorg.

Fakta

Albumet “Sorgsna sånger gör mig glad” släpptes den 26 januari och i början av mars startade Tomas Andersson Wij sin vårturné där ett av stoppen var Sara kulturhus den 2 maj.

Tomas Andersson Wij, född 1972, är sångare och låtskrivare. Han började skriva för Svenska Dagbladet som 18-åring och blev i början av 90-talet en del av Nöjesguidens redaktion och redaktör för Knesset i ZTV. 1998 släppte Tomas Andersson Wij sin debutskiva. Hans låttexter har även givits ut i bokform. 

År 2007 inledde han Melodifestivalens final i Globen med sin version av Carolas schlagervinnare ”Evighet”. Samma år fick han tidningen Cafés Stora Modepris i kategorin "Årets bäst klädde artist". Han medverkade även i ”Så mycket bättre” 2017.