Vasst och personligt – komikern Nour El Refais berörde Skelleftepubliken på många plan

Komikern och skådespelaren Nour El Refai har aldrig dragit sig från att vara vare sig "äcklig" eller för personlig. I den egna föreställningen "En komisk depression" får publiken komma henne ännu närmare och det är svårt att inte beröras.

Skärpt. Nour El Refai berör och engagerar i den egna föreställningen "En komisk depression". Foto: .

Skärpt. Nour El Refai berör och engagerar i den egna föreställningen "En komisk depression". Foto: .

Foto: Foto: .

Not Found2016-03-21 10:15

Nour El Refais genombrott kom när hon, likt en feministisk bomb, blottade sig i Kungsträdgården i Stockholm. Några år senare må hon ha blivit ombedd att leda Melodifestivalen, men hon har aldrig slutat dra sig från att provocera. Eller som hon själv säger: "äckla människor". Faktum är att när hon gästar Skellefteå deklarerar hon förnöjt att direkt hon fick tv-tid bestämde hon sig för att vara så äcklig det bara går. Någonstans under sina år på tv och teaterscener har hon dessutom vunnit en plats hos många svenskars hjärtan, något som blir tydligt när hon (och uppvärmningsakten Moa Svan då) lyckas fylla Nordanåteatern.

Komikern, journalisten och författaren Moa Svan (som skrivit supersmarta "Det riktiga landslaget", läs den!) inleder söndagskvällens föreställning med en halvtimme bestående av personliga betraktelser och erfarenheter. Publiken får bland annat lyssna till hur det är att vara "heltidslesbisk" och om den gången då hon misstogs för att vara Justin Bieber under en semester i Los Angeles, vilket gav henne en lätt dos av storhetsvansinne fram till den dagen hon blev mamma. En förändring som i sig har inneburit en hel del förändringar. Moa Svan skämtar (och delar också ut pikar) om bebissim, bebissång och att vara en del av den åtråvärda "lattemammamaffian". Vad de flesta skulle kalla diskbänksrealism vrids till sin spets och slutresultatet blir riktigt roligt när publiken skrattar och applåderar förtjust.

När kvällens huvudakt Nour El Refai äntrar scenen är det med ett ännu större jubel. Likt kvällens uppvärmningsakt fortsätter angreppssättet att handla om skämt baserade på självupplevda händelser och erfarenheter. Hur det är att ständigt placeras i facket "husblatte", den fortfarande mycket snedvridna synen på kvinnliga skådespelare och skådespelare med utländsk härkomst, feministiska kampen samt några avstickare som hur katter innerst inne är riktiga as avverkas. Allt är mycket vasst, men framför allt väldigt skärpt. Nour El Refai vet vad hon pratar om och lyfter fram problematik på ett mycket skickligt och givetvis roligt sätt.

Vad har då allt detta med depression att göra undrar ni kanske? Nour El Refai må vara stridslysten, men i perioder mår hon väldigt dåligt vilket hon nu delar med sig av på scenen. Mitt i allt det komiska blir stämningen allvarlig och den 28-åriga komikern och skådespelaren börjar berätta öppenhjärtigt om sin ångest och depression. Nour El Refai har aldrig dragit sig från att låta publiken komma nära, långt in i den privata sfären, men det är först när hon pratar om sin depression som det upplevs väldigt naket och djupt inpå. En befriande och mycket beundransvärd känsla.

Nour El Refai vet vad hon pratar om och lyfter fram problematik på ett mycket skickligt och givetvis roligt sätt.

undefined
Värmde upp. Moa Svan inledde kvällen med en halvtimmes humor om framför allt vardagen som småbarnsförälder. Foto: .
undefined
Skärpt. Nour El Refai berör och engagerar i den egna föreställningen "En komisk depression". Foto: .
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!