Vad förenar egentligen Patti Smith och Annie Lööf?

Ordningsam och fri, sårbar och stark, Annie Lööf och Patti Smith. I Katarina Bothéns monolog "Patti Smith i november" gestaltas kluvenheten och komplexiteten i att vara människa.

Känslor. Katarina Bothén bjöd på en känslosam monolog. Foto: Maria Wallin.

Känslor. Katarina Bothén bjöd på en känslosam monolog. Foto: Maria Wallin.

Foto: Foto: Maria Wallin.

Not Found2016-11-07 10:15

Katarina Bothén är skådespelerskan med en bakgrund på Dramatens scener och i hollywoodproduktioner som "The girl with the dragon tattoo". På torsdag och fredag återfanns hon istället på Västerbottensteaterns scen.

Scenografin är sparsam, och precis som föreställningen full av kontraster. Det är en ensam stol, ett bord, vit blus mot svart bakgrund. Bothén inleder dramatiskt, med ett stycke ur "Fröken Julie". Känslorna är utanpå när hon skriker efter Jean och vandrar fram och tillbaka över scenen. Klassiska stycken blandas med rollfiguren Claudias livshistoria. Vi får följa med henne på stranden som liten, genom första provspelningen, hennes aviga relation till sin mor för att sedan landa i den mjuka sanden på Hawaii.

Den timslånga föreställningen innehåller självmord, diagnoser och en ständig känsla av instängdhet. Det är mycket mörker och allvarliga ämnen, men med stunder av förlösande skratt. En humor som inte blir plump eller i vägen, utan istället ett nödvändigt och nyanserande inslag. Det är det syrliga konstaterandet att livet är lite som onani; när du vill bryta ska du hålla på lite till, för då exploderar det. Det är en vass insikt om att män åker till andra planeter, men att livmoderbärares g-punkt förblir outforskad.

Bothén lyckas med att röra sig mellan ytterligheterna. Hon är Claudia, hon är Julie, hon är sprudlande, gråtfärdig, förbannad. Hon har Patti Smiths själ och Annie Lööfs personlighet, som hon själv beskriver det. Hon är både den strukturerade partiledaren och den filosofiska rocklegenden. Kort sagt – hon är mänsklig.

Bothéns språk är genomträngande och poetiskt, något som faller väl in i föreställningen som helhet. Det börjar yvigt och ibland känns avsnitten om Claudias tillvaro lite konturlösa. Men ju mer av monologen som förflyter, desto skarpare blir det. Det är en berättelse om att vara människa med alla dess motsättningar, men också en berättelse om att vara kvinna. Om hur det begränsar till en enda roll, om att du antingen är ängel eller djävul, hora eller madonna, Annie Lööf eller Patti Smith. Vad händer när du vägrar? Vad händer när du vill vara Patti Lööf? Som bäst är det när den krocken sker, när Bothén varvar Smiths "Because the night" med Lööfs utläggning kring varför inte fröken Julie blir småföretagare.

Vad händer när du vägrar? Vad händer när du vill vara Patti Lööf?

undefined
Filmroll. Katarina Bothén i filmen "Faust 2.0".
undefined
Känslor. Katarina Bothén bjöd på en känslosam monolog. Foto: Maria Wallin.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om