Dansen - där kreativiteten får ta plats i skolan

I 37 år har dansundervisningen varit obligatorisk på skolorna i Skellefteå. Något som genom åren har stärkt självkänslan, kroppsuppfattningen och varit en biljett in till gemenskapen för tusentals barn.

Lärarna. Katja Palmgren, Karolina Fällman och Veronica Faxén Forsström är de tre danslärarna som arbetar med att sprida dansen till barn i grundskolan. Foto: Lina A Andersson.

Lärarna. Katja Palmgren, Karolina Fällman och Veronica Faxén Forsström är de tre danslärarna som arbetar med att sprida dansen till barn i grundskolan. Foto: Lina A Andersson.

Foto: Foto: Lina A Andersson.

Not Found2015-09-01 13:15

Det var när de som barn dansade tillsammans med danskonstnären Eva Dahlgren som intresset för konstnärlig dans växte sig allt större.

– Det var hennes engagemang som gjorde att vi fortsatte med dans, säger Katja Palmgren och Veronica Faxén Forsström och Karolina Fällman instämmer.

De valde alla att gå ungefär samma väg; först danslektioner med Eva, sedan dansgymnasium i Umeå och efter det en danspedagogutbildning vid Danshögskolan i Stockholm. Med undantag för jobb som dansare och danslärare på en del andra orter i Sverige, har de nu arbetat med dans i skolor runt om i Skellefteå kommun i många år.

Arbetet går ut på att de varje år möter nya elever som går i årskurs ett till tre på grundskolan. Där de har 40 minuters lektioner en dag i veckan med respektive klass.

– Vi dansar med elever från både ettan, tvåan och trean i en skola och sen kan det dröja tre år innan vi är tillbaka till den skolan igen, säger Karolina Fällman.

Det var år 1978 som undervisning av danspedagoger blev en obligatorisk del av grundskolan i Skellefteå, något som har bidragit till att deras verksamhet är så uppskattad idag.

– Det är skolor som ringer och frågar efter oss och undrar när vi ska komma nästa gång, säger Veronica Faxén Forsström.

Ungefär 12 skolor kommer de tre danslärarna att arbeta på under läsåret. De har lektion efter lektion från morgonen till tidig eftermiddag för att sedan ägna de sista timmarna åt planering för nästa dag eller gå på möten, samt möta en del mellan- och högstadieelever i skapande skola-projekt.

Men under lektionerna är det barnen som är i fokus och mycket tid läggs på barnens egna kreativitet.

– Till en början så gör vi vissa övningar för att träna motoriken, kroppskännedomen och färdigheterna men sedan är improvisationen och det egna skapandet det viktigaste. Det är då eleverna får möjlighet att uttrycka sig med hjälp av kroppen, säger Katja Palmgren och fortsätter:

– Vi brukar ge dem ramar eller teman att arbeta inom, till exempel natur, årstiderna, havet eller andra teman och sedan får de gestalta det själva till olika typer av musik.

Att barnen får dansa i skolan tycker de alla är viktigt, både för den fysiska och psykiska hälsan.

– Det är viktigt att barnen får röra sig nu när de sitter allt mer stilla i sin vardag, men med danslektioner bryter vi också av från de andra stillasittande lektionerna där eleverna arbetar med bokstäver, siffror och det verbala språket. På danslektionerna utvecklas också språket och lärandet med hjälp av dansen som uttrycksform, säger Katja Palmgren.

– Det är också stärkande för elevens självförtroende. De växer otroligt mycket och får en ökad kroppskännedom samtidigt som de övar sin samarbetsförmåga, säger Karolina Fällman.

Enligt dem är något av de bästa med arbetet att se glädjen i barnens ögon när de får ta del av danskonsten. Men det finns också stunder då arbetet är svårare.

– Det svåraste just nu är att det börjar bli oroligt i skolorna när det blir allt mindre resurser. Många barn blir allt mer utåtagerande och det är fler elever nu som har speciella behov än när vi började, säger Katja Palmgren.

Men dansen kan också vara det ämne som dessa elever tar åt sig av och får stor hjälp av, då det är ett universellt språk som gör att barn som flyttat till Sverige och ännu inte kan språket får en chans att delta i undervisningen på samma villkor.

– Jag hade några elever i Lövånger i höstas som inte kunde svenska och det lyste i deras ögon när danslektionerna började. Det var de bästa lektionerna på hela veckan. De lär sig språket jättebra samtidigt som vi dansar och kan vara med på lektionerna precis som alla andra barn, säger Katja Palmgren.

– Här kan de slappna av och det är otroligt viktigt för dem. Dansen är så bra i de här lägena då det är ett språk som alla förstår, säger Veronica Faxén Forsström.

Det lyste i deras ögon när danslektionerna började

undefined
Lärarna. Katja Palmgren, Karolina Fällman och Veronica Faxén Forsström är de tre danslärarna som arbetar med att sprida dansen till barn i grundskolan. Foto: Lina A Andersson.
undefined
Lång tradition. Det var Eva och Cecilia Dahlgren som såg till att dansen blev en del av skolgången. År 2008 firade Dans i skolan att de varit igång i 30 år med dans av bland annat Sjungande dalens elever (bilden är tagen vid ett tidigare tillfälle). Foto: Johan Lundberg
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!