VÀnnerna sörjer Sven-Bertil Taube

En duktig sĂ„ngare och en Ă€lskvĂ€rd medmĂ€nniska – som var lite för snygg för att bli tagen pĂ„ allvar. SĂ„ minns vĂ€nner, kollegor och experter Sven-Bertil Taube som har gĂ„tt ur tiden, 87 Ă„r gammal.

Sven-Bertil Taube och Carola Gröna Lund 2015. Arkivbild.

Sven-Bertil Taube och Carola Gröna Lund 2015. Arkivbild.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Nöje2022-11-12 12:42

Carola HÀggkvist har upptrÀtt med Sven-Bertil Taube flera gÄnger genom Ären och kallar honom för elegansen personifierad.

– Han var sĂ„ enormt naturlig i sitt sĂ€tt att tala, att röra sig. SĂ€ttet han levererade text pĂ„ var helt glimrande, sĂ€ger hon till TT.

Som ung brukade hennes pappa spela Taube pÄ gitarr hemma och redan före genombrottet med "FrÀmling" tolkade Carola sjÀlv "Brevet frÄn Lillan" i tv, 1980. Hon sÀger att det kÀnns mÀrkligt att han har gÄtt bort.

– För mig Ă€r han en enormt stor klenod som har gĂ„tt ur tiden. Men han kommer alltid att finnas kvar genom sĂ„ngerna.

Gitarristen Daniel Gilbert, som bland annat har stÄtt pÄ scen tillsammans med Taube pÄ HÄkan Hellströms Ullevi-konsert 2016, tar emot beskedet med sorg.

– Det var jĂ€ttetrĂ„kigt att höra. Jag har ju trĂ€ffat honom nĂ„gra gĂ„nger och spelat. Han var en fin mĂ€nniska och det lös igenom hela tiden. NĂ€r vi spelade ihop kunde han knappt se sĂ„ han fick sin hustru att recitera texten vi skulle spela vilket var vĂ€ldigt fint, sĂ€ger Gilbert.

Ebbot Lundberg, rocksÄngare som Àr mest kÀnd för sina Är i The Soundtrack of our Lives, Àr en av de mÄnga som har gÀstat Sven-Bertil Taube under dennes spelningar pÄ Gröna Lund.

"Han föresprÄkade stil, skönhet, kÀrlek och framför allt en professionalism som fÄ artister i vÀrlden besitter. En sann förebild. Naturligtvis lÀmnar han ett stort tomrum", skriver han till TT.

"Var för snygg"

Som skÄdespelare hyllades Sven-Bertil Taube för bÄde film- och scenroller pÄ senare Är. Men i början av karriÀren var han underskattad och togs inte pÄ allvar, berÀttar filmjournalisten Gunnar Rehlin.

– Man misshushĂ„llade lite med honom, för det var vĂ€ldig mycket att han fick göra sexkomedier. "Lejonet och jungfrun" och vad de hette. Han var en snygg och trevlig man. Jag tror att det kan ha varit för honom som det ofta Ă€r för kvinnor – han var för snygg, sĂ€ger Rehlin.

Samtidigt hade han vissa framgĂ„ngar som actionhjĂ€lte utomlands, med bland annat med polisthrillern "Marionett i kedjor" (1971) och krigsfilmen "Örnen har landat" (1976).

– Men att bevisa hur bra han var, var ju bland det sista han gjorde med "En enkel till Antibes" – en otroligt fin och rörande story dĂ€r han verkligen totalt dominerade filmen, sĂ€ger Gunnar Rehlin.

"Otroligt trevlig"

Han har sjÀlv trÀffat Sven-Bertil Taube. Vid inspelningen av Bille Augusts "Jerusalem", dÀr Gunnar Rehlin var med och gjorde bakomfilmen, hade han och Sven-Bertil Taube bungalows bredvid varandra.

– Han var otroligt trevlig att umgĂ„s med. Han var en gentleman och det kĂ€ndes i rollerna han gjorde. De gick hand i hand med den person han var.

Musikjournalisten Stefan Wermelin kallar Sven-Bertil Taube för ett stycke svensk kulturhistoria.

– Sven-Bertil lyckades hĂ„lla sin fars repertoar vid liv under vĂ€ldigt lĂ„ng tid. Han var en stor del av svensk kulturhistoria och hans pappa var vĂ€ldigt stolt över honom, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:

– Han var en sĂ€ker, allsidig framförare. Han sĂ„g bra ut och han var dessutom en bra skĂ„dis som arbetade vĂ€ldigt flitigt.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om