Bingolotto om problemen: Beklagar djupt

Det var ett "extremt märkligt fel" som gjorde att digitala lottköpare hos Bingolotto på TV4 drabbades av stora tekniska problem under uppesittarkvällen, uppger de ansvariga för TT.

Bingolottos app var svår att nå på grund av tekniska problem. Arkivbild.

Bingolottos app var svår att nå på grund av tekniska problem. Arkivbild.

Foto: Magnus Lejhall/TT

Nöje2024-12-23 21:18

Spelarna hade bland annat svårt att komma in i appen och på hemsidan.

"Det är något vi djupt beklagar", säger Hans Sahlin, vd på lotteriarrangören Folkspel i en skriftlig kommentar till TT.

Spelet låg, enligt Folkspel och Bingolotto, nere i tre timmar för spelare med digitala lotter. De kunde inte följa med i de första dragningarna och kunde därför inte heller ringa in.

Folkspels it-ansvarige Jan Olsen, kommenterar skriftligt:

"Vi har under en väldigt lång tid förberett oss för att klara den anstormning som vi vet väntar i samband med Uppesittarkvällen och är väldigt överraskade och överrumplade av det som skedde i samband med att sändningen gick i gång. Det kom egentligen från ingenstans. Ett extremt märkligt fel som vi aldrig tidigare upplevt", säger Olsen och tillägger att allt ska utredas i grunden.

Folkspel och Bingolotto beklagar och säger sig förstå den stora besvikelse som kan finnas hos berördas spelare.

"Samtidigt är det viktigt att informera om att digitala lottköpare kan rätta sina lotter i efterhand", säger Mathias Skoglund, vice vd på Folkspel.

Sändningen var den 30:e i ordningen och leddes av Lotta Engberg och Daniel Norberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!