Viaplays nya serie "Högspänning", om människorna i energibranschen, har spelats in i flera olika delar av Västerbotten.
– Det blir en serie "behind the scenes", säger en glad Nina Munter, pressansvarig, Skellefteå Kraft.
Skellefteå Kraft genomför denna satsning tillsammans med Vattenfall under ledning av produktionsbolaget Delta Studios samt i samverkan med Energiföretagen Sverige.
I premiäravsnittet kommer tittarna att få följa en distributionselektriker och hans kollega som ska koppla bort ledningarna till ett torp. Sedan är det Jonas och Andreas, som jobbar som vindkraftstekniker, på en vindkraftpark i Blaiken som ska byta ut en mätare i ett vindkraftverk 100 meter upp i luften.
– Spänningsmomenten är bland annat att det är på hög höjd som medarbetarena utför sina jobb. Vi har såklart noggranna säkerhetsrutiner. Men det är ändå spänningsmoment. Vad gör våra medarbetare i sin vardag för att elen och värmen ska komma fram? Till exempel när det snöat, eller när vädret ställer till det på annat sätt, berättar Nina Munter.
Inspelningen av serien har pågått under hösten 2022 och vårvintern 2023.
– Jag har sett första avsnittet. Det kändes verkligen roligt att se det. Jag var så imponerad av mina kollegor. Trots att jag jobbar här var det många aha-upplevelser. Särskilt all deras kunskap. Det är imponerande arbetsplatser och vilka höjder dom jobbar på är hisnande att se, säger Nina Munter.
Enligt en undersökning som Energiföretagen genomfört beräknas drygt 8 000 tekniker och ingenjörer komma att behövas inom de kommande tre åren. Redan idag är rekryteringsbehovet stort. För att kunna säkra kompetensförsörjningen behöver energibranschen på olika sätt nå ut till duktiga människor som kan vara framtida medarbetare. Därför genomför Skellefteå Kraft denna satsning tillsammans med branschkollegan Vattenfall.
– Vi vill vara en bransch och ett företag som fler människor väljer att söka sig till och som fler känner sig hemma i. Därför behöver vi synas i många kanaler för att nå fram till ytterligare målgrupper. Vi hoppas också kunna öka allmänhetens kunskap om vår verksamhet, detta genom att visa vad som händer bakom kulisserna för att våra kunder ska kunna lita på att de får sin el och värme och att bredbandet fungerar, säger Mirjam Bellgran, personalchef, Skellefteå Kraft.