Det hela började på en svensexa, där medlemmarna filmade sig själva när de satt och sjöng a capella i en bubbelpool.
Klippet lades ut på Tiktok där de gjort succé. Papporna från Skellefteå blev virala över en natt. Det var Tomas Vidmark som spontant lade ut klippet på sitt privata Tiktok-konto. När han vaknade morgonen efter hade videon setts av över 40 000 personer.
– Det har spårat ur lite grann. Jag lade ut en video och huxflux har allt tagit fart, det är overkligt, säger Tomas Widmark.
Alla i Dad Harmony, förutom Tomas Widmark, har gått i samma klass på gymnasiet.
– Jag och Peter, som också är med i gruppen, är bröder. Jag är lite äldre än de andra. Det innebär att jag har lite mer livsrutin, säger han och skrattar gott.
Deras första video har nu visats över 20 miljoner gånger. Sedan dess har Dad Harmony lagt ut klipp där de sjunger a cappella och lockar hundratusentals tittare.
Deras popularitet har även nått utanför Sveriges gränser och det är i USA, Tyskland och Frankrike som gruppen har flest följare.
Nu har Dad Harmony inlett ett samarbete med Universal Music Sweden för att lanseras stort.
– Det började med att en kille, Magnus Enbacka, hörde av sig till oss i början av detta år. Han ville bli vår manager och fixade snabbt ett möte med Universal. Då hade vi faktiskt även kontakt med ett annat skivbolag, så vi stod och valde. Men landade på Universal. Vår manager sade att det är ovanligt att man har möjlighet att välja mellan två så stora bolag, säger Tomas Widmark och skrattar lyckligt.
Det har varit ett händelserikt år för Dad Harmony. De har gått från att vara fem helt vanliga pappor till att nu få jobba med världens största skivbolag. Tomas Vidmark är märkbart tagen av situationen.
– Det känns fortfarande lite surrealistiskt. Det hade vi inte räknat med när vi lade ut den där videon, i juni förra året. Allt har gått så snabbt.
Vad är planen nu?
– Vi ska släppa ett antal låtar och den första släpper vi runt den 12 maj. En cover på Michel Jacksons ”Heal the world”. Vi fick bra respons när vi lade ut den på Tiktok och Instagram. Sen vi vet inte riktigt vart det här ska ta vägen. Nu hjälper Universal oss med sina nätverk. Vi är ju nya och oerfarna i det här och vet inte riktigt vart det ska landa. Men vi hoppas på ett positivt bemötande.
Barnen är nästan alltid med i era låtklipp. Vad säger de om uppståndelsen?
– De förstår nog inte riktigt. De har fått ett större sångintresse och tycker det är roligt när vi sjunger. Sedan förstår de inte att vi ska jobba med ett av världens största skivbolag. Det förstår vi knappt själva.
Ska de få vara med i lanseringen?
– He, he det är lite hemligt. Men på något sätt kommer de att dyka upp.
Tillsammans med Universal kommer Dad Harmony att utveckla sin musik för att försöka nå en ännu större publik runtom i världen.
– Vi är otroligt glada att få jobba med Universal och alla kompetenta människor där. Det är lite overkligt allt som händer just nu, säger en mycket glad Tomas Widmark.
I musiktidningen "Musikindustrin" kommenterar Robert Olausson, Director UMG Kids & Entertaiment, samarbetet:
– Det känns otroligt inspirerande för hela teamet på Universal Music att få påbörja samarbetet med bandet, guida dem på deras fortsatta musikaliska resa och ge dem de förutsättningar de förtjänar. Det engagemang de skapat i sina sociala kanaler är helt unikt. Vi ser väldigt ljust på framtiden tillsammans.