Babba, Bibbi, Bobbo, Dadda, Diddi och Doddo. Idag känner alla småbarnsföräldrar till dem. Babblarnas största hit är den mest spelade låten någonsin på svenska på Spotify. Böckerna har sålt i en miljon exemplar och Youtube-filmerna är lika populära.
Nu förbereds en ny turné, denna gång med ”Babblarna & Tjingeling-affären”.
Familjemusikalens föreställningar planeras med tre års framförhållning. Och när turnébussen äntligen börjar rulla, väntar nio månader på vägarna. Innan turnén är avklarad kommer artisterna ha passerat 1000 spelade föreställningar, eftersom det blir både tre och fyra föreställningar per stad och dag.
– Bland de yngsta är Babblarna naturligtvis störst och bäst. Den dominerande publiken är mellan två och fem år. Femåringarna är veteraner som kan alla texter och som vet vad som väntar, medan 2-åringarna får uppleva sitt livs första pop-yra när Babblarna kliver upp på scenen. De smittande berättelserna om Babblarna leder in de unga i både lyssnande och bokläsande, innan de lite vuxnare böckerna knackar på dörren, säger producenten My Blomqvist Olsberg.
Nya musikalen kretsar kring en affär, som har allt mellan himmel och jord. Dessutom får publiken Babblarnas största hits när man handlar. De yngsta musikalbesökarna kan även påverka föreställningen, genom att ropa till skådespelarna apå scenen.
– Därigenom inleds både interaktivitet och improvisation, tack vare publikens engagemang. Det blir som en rockkonsert för treåringarna, skrattar My Blomqvist Olsberg.