Hoojas hedersuppdrag: Återvinner välkända "Pantamera"

Kampanjen för att panta burkar och flaskor har blivit en svensk tv-klassiker och nu får Hooja chansen att göra ny succé.

Gällivaremusikerna som kallar sig för Hooja och Mårdis ska dra sitt strå till pantmaskinerna.

Gällivaremusikerna som kallar sig för Hooja och Mårdis ska dra sitt strå till pantmaskinerna.

Foto: Magnus Tosser

Musik2023-04-02 12:00

Genom åren har välkända artister som Linda Pira, Petra Marklund, Myra Granberg och De vet du tolkat "Pantamera"-låten i kampanjer för att lyfta fram landets retursystem för dryckesförpackningar.

Under fredagen avslöjade Gällivares Hooja att de fått uppdraget att göra årets version av "Pantamera" som de har döpt till "Pantamaskineriet" och släpptes tillsammans med en musikvideo på morgonen.

“Givetvis måste man göra sina plikter här i jordelivet, om något går att göra bra, då ska man göra det och panta är en sån grej. Dels att det blir nya saker av det men även renare i naturen. En ”vin vin” som de säger i Amerika", säger Hooja i ett pressmeddelande.

Musikvideon spelades in i en studio i Umeå och i närheten av Gällivare, där huvudkaraktärerna Hooja och Mårdis lever husvagnsliv vid älven.

“Inspelningen av videon var i en storlek vi hade svårt att föreställa oss, det var folk till allt! Kändes verkligen som att kliva in i John Travoltas skor där en stund. Otroligt kul att få se hur det går till att jobba med riktiga industriproffs", säger de i ett pressmeddelande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!