Malmö, 22 februari 2025. Tre glada finlandssvenska killar på en scen med en BASTU – vad är det frågan om? Jag ska erkänna att jag aldrig hört talas om KAJ, som består av kompisarna Kevin Holmström, Axel Åhman och Jakob Norrgård, men det som stannade kvar efter att den första förvirringen lagt sig var leendet på läpparna. Vad är det här för gäng?
En ”humorgrupp” från Vörå norr om Vasa i finländska Österbotten. Dialektalt finns referenser både från Västerbotten och Norrbotten och av någon anledning dök Gällivares stolthet Hooja upp på näthinnan. ”Kul att de gick till final, men det blir knappast seger”, tänkte jag.
Veckorna efter exploderade sociala medier. KAJ seglade upp som en av favoriterna tillsammans med Måns Zelmerlöv, som visade sig vara en riktigt dålig förlorare när finalen avgjorts 8 mars, och KAJ kunde lyfta sångfågeln efter att charmat både svenska folket och den internationella juryn.
I grannlandet i öster var glädjen minst lika stor. Kollegorna på Hufvudstadsbladet bjöd in läsarna på Mellofest i Kulturkasernen i Helsingfors och lyckan var total när det stod klart att KAJ tagit hem segern i Melodifestivalen.
KAJ-febern spred sig vidare över Europa och plötsligt var Sverige en favoriterna till att ta hem segern även i Eurovision Song Contest, på vissa sajter med en segerchans på över 40 %. Sociala medier svämmade över om bastudansare, från stelbenta britter utanför Buckingham palace till skolpojkar i Uganda, och hyllningarna i kommentarsflödena ville aldrig ta slut.
På några månader hade KAJ förvandlats från en ”finlandssvensk humorgrupp” till ett viralt fenomen. Det måste vara rätt märkligt även för huvudpersonerna själva.
Vad är det då som gör att KAJ verkar gå hem i alla länder? Att ett bidrag på SVENSKA lockar så många från andra länder att heja på Sverige? Jag tror att vi i dag, när så mycket känns mörkt i världen, där rubrikerna präglas av krig, kriminalitet och klimatkris, verkligen behöver något som skänker glädje och förenar och det är precis det KAJ gör med sin musik.
Ja, de är en humorgrupp, men de är också oerhört skickliga. De har en musikalisk träffsäkerhet och en humor som går hem hos många och det märks också att de har otroligt roligt ihop. På youtube finns många äldre låtar att ta del av och en som sticker ut är ”Nissan Bromsa” (en variant av arian Nessun dorma), där Jakob Nygård visar att han lika gärna kunnat satsa på en karriär som operasångare.
Förutom att ge Sverige favoritskapet inför kvällens tävling har KAJ:s framgångar betytt oerhört mycket för den finlandssvenska befolkningen i Finland. Särskilt den minoritet som talar Vörå-dialekt. Så pass mycket att president Alexander Stubb besökte Vörå i slutet av april för att träffa KAJ, vilket tydligen var första besöket i området på många år av en finsk president.
Enligt en undersökning gjord av den stora finska tidningen Helsingin Sanomat är det i år fler finländare som håller på KAJ och Sverige än det egna bidraget. Så Sverige kan nog räkna med att åtminstone få Finlands tolvpoängare ikväll.
I en tid där demokratin är på tillbakagång i flera länder är alla evenemang som för människor närmare varann och ger utrymme till yttrandefrihet och inkludering viktiga. Eurovision står för precis just det och ur det perspektivet kommer själva tävlingen i andra hand.
Samtidigt går det inte att komma ifrån att det är roligt att vinna. När Sverige och Finland tävlar i ishockey är vi långt ifrån vänner. Ikväll kan det bli annorlunda. Då kan en grupp få två länder att känna sig som segrare och den 26 maj kommer de till Skellefteå och Sara kulturhus.
Undrar om programchefen Sofia Andersson Lundberg hade kunnat förutse att KAJ, som var en relativt okänd grupp vid bokningen i höstas, på bara ett halvår skulle förvandlas ett av Europas hetaste band?