Skellefteå har spenderat näst mest på Melodifestivalen

Skellefteå kommun har spenderat näst mest pengar på Melodifestivalen av alla kommuner i landet. Malmö är den enda staden som spenderat mer. ”Det var värt varenda krona”, säger kommunalrådet Lorents Burman (S).

Senaste gången Mello var i stan så programledde David Lindgren, tillsammans med Hasse Andersson och Clara Henry.

Senaste gången Mello var i stan så programledde David Lindgren, tillsammans med Hasse Andersson och Clara Henry.

Foto: Arkivbild Melodifestivalen

Melodifestivalen2024-02-03 17:36

Skellefteå är den småstad i Sverige som spenderat mest på Melodifestivalen. Malmö är den enda stad i landet som satsat mer pengar på arrangemanget. Det visar en sammanställning av nyhetssidan Newsworthy.

Men kommunalrådet Lorents Burman (S) tar siffrorna med ro.

– Vi gör inget halvhjärtat. Man kan också säga att Skellefteå kommun har varit duktig på att investera när vi har haft Melodifestivalen på plats, säger han när Norran ringer upp.

undefined
Lorents Burman (S) kommunalråd.

Melodifestivalen har arrangerats fem gånger i Västerbottens län. Skellefteå har hållit i fyra av dessa tävlingar, medan Umeå arrangerat en. Den totala kostnaden för alla de gånger Melodifestivalen hållits i Skellefteå uppgår till 8,6 miljoner kronor.

En av anledningarna till den dyra prislappen skulle kunna handla om antalet gånger som tävlingen arrangerats i staden.

Men en jämförelse med andra kommuner i norr visar på stora skillnader. Skellefteå har spenderat i snitt 2,2 miljoner per deltävling jämfört med drygt 700 000 kronor i Luleå och Sundsvall. Örnsköldsviks har lagt 1,2 miljoner per deltävling. 

– Det är svårt att jämföra bara rakt av. Det finns olika förutsättningar i olika arenor. Det kan handla om kostnader för teknik, att man behöver köpa in specialgolv, ljus, ljud och teknik. Sedan tillkommer såklart själva hyran av lokaler, säger Lorents Burman.

undefined
Skellefteå Kraft Arena, där Melodifestivalen arrangerats.

Han tillägger att det kan finnas skillnader i hur mycket kommuner satsat på aktiviteter innan själva festivalkvällen. Till exempel fick barn i Skellefteå möjlighet att besöka repetitionerna.

 – Vi skapade arrangemang för barn och unga hela veckan. Det blev publiksuccé. Vi ville att de skulle kunna ta del av folkfesten, även om de inte hade råd att betala för en biljett, säger han.

Den senaste gången Melodifestivalen rullade in i stan var år 2017 och publiken strömmade till Skellefteå Kraft Arena. Då landade prislappen på knappt 2,1 miljoner kronor. Det motsvarar knappt 2,6 miljoner i dagens penningvärde. Det var en av de allra dyraste deltävlingarna någonsin, enligt Newsworthy sammanställning.

Lorents Burman anser att det var en bra investering.

– 2,1 miljoner, det är väl investerade pengar. Det gav biljettintäkter och hotellnätter. Dessutom fick Skellefteå visa upp sig under en hel vecka och det är jätteviktigt för vårt platsvarumärke. Vi fick enormt mycket publicitet i alla rikstäckande medier.

Han lyfter även Skellefteprofilen David Lindgrens roll som programledare.

– Han är en enormt duktig ambassadör för Skellefteå. Det var enormt roligt att se honom leda programmet.

undefined
Senaste gången Mello var i stan så programledde David Lindgren, tillsammans med Hasse Andersson och Clara Henry.

Lorents Burman menar att Skellefteå fick mycket utrymme i tv-rutan under hela sändningen. 

– Det var klippbilder från Vintersimmet, skoterkörning, bilder som visade på folkvimlet i stan. Det var värt varje krona för att locka människor att flytta till Skellefteå, säger han och fortsätter:

– Då kostar det kostar en liten extra peng, men det är ingen idé att vi ansöker om en deltävling för att försöka göra det så billigt som möjligt. Då vet ju tittaren inte ens om att tävlingen hålls i Skellefteå, säger han.

Så du anser att Melodifestivalen var viktigt reklam för Skellefteå?

– Ja, det var det. Vi är den kommunen där det händer mest av allt. Det är för att vi jobbat så medvetet sen år 2014 med att beskriva kommunens platsvarumärke för att kunna vända befolkningsutvecklingen. 

undefined
Loreen på scen under deltävlingen i Skellefteå, år 2017. Loreen tävlade med låten "Statements”.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!