Om Ian McEwan skulle tvingas verbalisera de lÀrdomar som han dragit under sitt nu 74-Äriga liv skulle det landa i klichéer: "var god", "vÀnlighet Àr bra", "kÀrlek Àr bra".
ââSĂ„ hur för man vidare de lĂ€xor man gjort? Jag tror att man bara kan göra det genom att presentera ett helt liv, och jag hoppas att den som lĂ€ser den hĂ€r romanen mer eller mindre i ett svep fĂ„r en kĂ€nsla av â i hög grad artificiellt förstĂ„s â vad ett liv kĂ€nns som.
2019 ville han, en av den brittiska litteraturens mest uppmÀrksammade författare, fullkomligt uppslukas av ett stort romanbygge, lÄta det bli som "luften som jag andas" förklarar han. Om det hade tagit sju Är att skriva "Lektioner" hade det varit helt i sin ordning. Nu kom pandemin och alla möten och resor stÀlldes in. I stÀllet kunde han sitta hemma pÄ landsbygden i Cotswolds, Englands Toscana, och skriva ibland tolv till 14 timmar om dagen, alla dagar i veckan, ibland sent in pÄ nÀtterna.
ââJag kĂ€nde att jag kunde ge den hĂ€r romanen allt frĂ„n hela mitt liv. Men om du hade frĂ„gat mig vilka lĂ€rdomarna Ă€r skulle jag vara tvungen att överlĂ€mna hela boken. Det finns inget specifikt, men det finns vissa saker â som barnbarn â det Ă€r omöjligt att som 30-Ă„ring förestĂ€lla sig den extra kĂ€rlekshistorien, den sena glĂ€djen i livet.
Sexuellt övergrepp
"Lektionen" inleds med ett sexuellt övergrepp. En pianolĂ€rarinna förgriper sig pĂ„ den elvaĂ„rige huvudpersonen Roland vars barndom tar slut nĂ€r han lĂ€mnas pĂ„ internatskola av sina förĂ€ldrar. Men det var utifrĂ„n efterkrigstidens storpolitiska skeenden som Ian McEwan började skissa â om Ă€n med avsikten att skildra hur de griper in i en enskild mĂ€nniskas liv.
Som 14-Äring tar Roland cykeln till samma lÀrarinna. Kubakrisen fÄr vÀrlden att hÄlla andan. RÀdslan för att dö i ett kÀrnvapenkrig bidrar till att Roland lÄter sig förföras. Deras tvÄ Är lÄnga och intensivt sexuella relation pÄverkar honom Àven lÄngt senare.
ââDet tar honom en livstid att förstĂ„ att det inte Ă€r möjligt för en vuxen att ha en relation med samtycke frĂ„n en 14-Ă„ring, sĂ€ger Ian McEwan.
Sent i medelĂ„ldern söker Roland upp sin pianolĂ€rare för en minst sagt laddad uppgörelse. Det betyder inte att han nĂ„r nĂ„got slags avslut â tvĂ€rtom, sĂ€ger Ian McEwan som vĂ€nder sig mot uppfattningen att nĂ„got sĂ„dant skulle vara möjligt.
ââJag har ett slags idĂ© om att det finns hĂ€ndelser i livet som aldrig upphör, som gĂ„r att gjuta om, och pĂ„ det sĂ€ttet Ă€r vi alla författare som skriver nya utkast om vĂ„rt förflutna. Ibland glömmer vi dessa hĂ€ndelser bara, men de blir en del av det bagage vi har, och jag tror det Ă€r viktigt att acceptera det.
Med lugn och mild stĂ€mma berĂ€ttar han om sin roman och sig sjĂ€lv. Ăven om Roland har mĂ„nga likheter med Ian McEwan Ă€r han i efterordet tydlig med att han aldrig har blivit sexuellt utnyttjad av en pianolĂ€rarinna.
ââOm jag hade blivit det hade jag skrivit sĂ„ Ă€ndĂ„, men nu blev jag inte det.
Stark upplevelse av godhet
DÀremot gick han pÄ en internatskola lik den i boken och den trafikolycka Roland bevittnar som elvaÄring Àr en skildring av Ian McEwans upplevelse i samma Älder. I romanen omvandlas den till en stark scen dÀr mÀnniskor slÀpper allt för att hjÀlpa till.
ââJag började grĂ„ta. Jag fick en vĂ€ldigt fin kĂ€nsla av vĂ€rlden som "godartad". Det som sedan sker i boken Ă€r inget motbevis, det handlar om att den Ă€r just det plus en vĂ€ldig massa andra saker.
I "Lektioner" anvÀnder sig Ian McEwan till stora delar av sin egen uppvÀxt som barn till en kringflyttande brittisk officer som har överlevt andra vÀrldskriget, och vars dominanta personlighet orsakade stora spÀnningar i familjen. Först efter förÀldrarnas död kÀnde han sig fri att skriva.
SjĂ€lvbiografisk Ă€r ocksĂ„ den osannolika historien om den bror som Roland â liksom Ian McEwan sjĂ€lv â fick vetskap om sent i livet. Moderns första make stred â och skulle smĂ„ningom dö â vid fronten nĂ€r hon trĂ€ffade den man som senare skulle bli Ian McEwans far. Den dĂ„ utomĂ€ktenskapliga förbindelsen under kriget resulterade i ett barn vilket var liktydigt med landsförrĂ€deri för fadern, som ocksĂ„ var militĂ€r. Barnet â en son â adopterades bort efter bara nĂ„gra veckor.
NÀr den förlorade sonen 60 Är senare kontaktade sin biologiska familj var fadern död och modern hade gÄtt in i demensens dimma.
ââHade han kommit bara ett Ă„r tidigare skulle det ha gjort en sĂ„dan enorm skillnad för henne â av försoning. Det verkligt intressanta med den hĂ€r historien Ă€r det som den avslöjade om mina förĂ€ldrar, och som de aldrig talade om.
Ekonomisk osÀkerhet
Ăven Rolands kringflackande arbetsliv â tennislĂ€rare, barpianist och misslyckad poet i en tillvaro av stĂ€ndig ekonomisk osĂ€kerhet â skulle mycket vĂ€l ha kunnat bli hans egen. Ian McEwan berĂ€ttar att han likt sin huvudperson aldrig velat ha en karriĂ€r som lĂ„t sĂ€ga advokat eller lĂ€kare. FrĂ„n lĂ€sare â men ocksĂ„ av litteraturkritiker â har han ibland fĂ„tt höra att Roland Ă€r en passiv person, en dagdrivare, som lĂ„ter sig styras av livets omstĂ€ndigheter.
ââMen han fĂ„r socialt kapital, barn, barnbarn och en underbar svĂ€rdotter. NĂ€r folk sĂ€ger att han Ă€r helt misslyckad svarar jag nej â "i sĂ„ fall Ă€r du det ocksĂ„", sĂ€ger Ian McEwan milt och citerar författaren Henry James uppfattning om det ultimata livet:
ââAtt leva ett undersökt liv. Det spelar ingen roll om du blir fattig eller rik, men att undersöka sitt liv Ă€r sjĂ€lva poĂ€ngen â och att undersöka det gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng. Bokföringen Ă€ndras under livet.