NÀr Bella Batistinis första diktsamling "Mata duvorna" gavs ut 2019 fick den ett varmt mottagande. Hon nominerades till det Àrofyllda BorÄs Tidnings debutantpris, Dagens Nyheter beskrev den som "Ärets poesidebut" och boken gavs distributionsstöd av KulturrÄdet sÄ att den skulle kunna fÄ spridning till landets bibliotek trots att den gavs ut av det lilla Göteborgs-baserade förlaget It-lit.
"Mata duvorna" handlar om repression, inlĂ„sning och polisvĂ„ld men ocksĂ„ om lĂ€ngtan. Den första halvan utspelar sig i hĂ€ktet och rĂ€ttssalen, den andra efterĂ„t â i frihet.
ââJag hade förvĂ€ntat mig mer kritik och ifrĂ„gasĂ€ttande, men den fick ett ganska klassiskt poesimottagande, vilket förvĂ„nade mig. Nu försöker jag att inte ens gissa, men det ska bli intressant att ses hur "Stamina" tas emot, sĂ€ger Bella Batistini.
Fysisk och mental uthÄllighet
Tematiken i "Stamina" bygger vidare pÄ den i "Mata duvorna". Scenen Àr en anstalt. Diktjaget Àr inlÄst, dagarna förflyter lÄngsamt; "NÀr blommorna öppnar och sluter sig under dygnet Àr ocksÄ en tidsindikator".
Tonen Àr vemodig, sprÄket Àn mer fÄordigt, men fortfarande bildstarkt.
Ordet stamina finns inte i de svenska ordlistorna. PĂ„ engelska betyder det uthĂ„llighet, och i svenskan anvĂ€nds det frĂ€mst i samband med hĂ€stsport och dator- och tvspel. "Stamina" skildrar just det, uthĂ„llighet som inlĂ„st â fysiskt och mentalt.
ââTiteln bara kom till mig, sedan förstod jag att det inte ens Ă€r ett ord i svenska ordlistan. Men det kĂ€ndes Ă€ndĂ„ sjĂ€lvklart, det stĂ€mmer sĂ„ bra. Hur kan en förhĂ„lla sig till livet, repression, fĂ€ngelse med nĂ„gon form av uthĂ„llighet? Vad Ă€r det? Vilken typ av uthĂ„llighet kan en bygga utan att skada sig sjĂ€lv?
Inte Àga en mening
Bella Batistini Àr inte hemlig, hon stÀller utan att tveka upp pÄ en intervju ansikte mot ansikte och har gjort sÄvÀl författarsamtal som upplÀsningar. Men har valt att inte skriva under sitt eget namn.
ââJag Ă€r inte sĂ„ intresserad av det fasta författarjaget dĂ€r det Ă€r nĂ„got slags helt liv, eller en hel personlighet. Ens namn Ă€r sĂ„ kopplat till juridik och medborgarskap. Jag ser det som att jag har flera olika smeknamn eller namn som en tagit sjĂ€lv eller andra gett en, och till de hĂ€r böckerna valde jag det hĂ€r namnet.
Batistini sticker ocksÄ ut genom att hon i sina bÄda diktsamlingar har frÄnsagt sig sin copyright. Hennes texter Àr fria att anvÀnda.
ââJag tycker inte att en ska Ă€ga en mening, eller ett sprĂ„k. En av de finaste saker en kan förvĂ€nta sig med att skriva en text Ă€r vĂ€l att nĂ„gon annan ska inspireras av den och anvĂ€nda den.
Egen erfarenhet
Samtidigt som Bella Batistini har frÄnsagt sig sin egen copyright Àr hon noga att referera till sina egna inspirationskÀllor. I "Stamina" skriver hon att texten bÀr spÄr av bland andra Seinabo Sey, Jamaica Kincaid, TS Eliot och Giorgio Agamben. Bokens första mening "NedsÀnk mig försiktigt" Àr en direktöversÀttning av Seinabo Seys textrad "Let me down easy" ur lÄten "I owe you nothing".
ââDet finns en tanke om att författarskap ska vara sĂ„ unikt och att det Ă€r sĂ„ högt aktat att skapa nĂ„got eget. men jag tĂ€nker att nĂ€stan ingen gör nĂ„got helt eget. Det kĂ€nns fint att synliggöra att det inte Ă€r en unik röst frĂ„n ingenstans, att saker skapas ur ett sammanhang.
Bella Batistini vill som sagt inte fokusera pĂ„ sitt författarjag, och prata om sitt eget liv, men kan strĂ€cka sig till att bekrĂ€fta att hon har egen erfarenhet av att vara inlĂ„st, och Ă€ven av att vara pĂ„ utsidan â som vĂ€n till personer som pĂ„ olika sĂ€tt varit inspĂ€rrade.
I "Mata duvorna" finns detaljer som förknippas med femininet inskrivna; lÀppstift, nagellack, en sjal.
ââDet var viktigt för mig att skriva fram eftersom femininiteten inte kĂ€nns sjĂ€lvklar i den kontexten. FörestĂ€llningen om fĂ€ngelset Ă€r sĂ„ maskulint kodad. Det Ă€r helt oifrĂ„gasatt att fĂ€ngelsesystemet har en binĂ€r uppdelning och att det finns sĂ€rskilda kvinnoanstalter, fast de till exempel ofta Ă€r mindre och dĂ€rför har ett sĂ€mre utbud av bland annat utbildningar.
"Stamina" Àr Batistinis andra diktsamling som skildrar tillvaron som inlÄst, och kanske inte den sista.
ââJag upplevde att jag inte var klar med tematiken. Jag kĂ€nner att jag inte ska skynda dĂ€rifrĂ„n, det fĂ„r ta den tid det tar. Det Ă€r okej att leva hela livet och skriva samma bok. det finns nĂ„got fint i att stanna kvar.