Unghästen bjuder in till digital impro: ”Vill ta teatern till publiken”

I tider av smittspridning och svårigheter att samla en publik letar teatrar nya vägar att nå ut. Unghästen kommer efter påsk att testa ett nytt grepp – digital improteater, där de hoppas kunna bjuda på skratt i utmanande tider.

Den som vill uppleva digital impro ska hålla koll på Unghästens sociala medier för exakt tid och plats.

Den som vill uppleva digital impro ska hålla koll på Unghästens sociala medier för exakt tid och plats.

Foto: Maria Wallin

Kultur och Nöje2020-04-02 08:15
undefined
Istället för att möta publiken på en scen testar Linda Gustafsson och Unghästen att sända improviserad teater digitalt.

När Norran besöker Västerbottensteaterns lokaler ekar det tomt. Någon medarbetare passerar, avlägsna repliker hörs i korridorerna men ingen sitter på publikens stolar. Det var förra veckan teatern tog beslutet att ställa in vårens föreställningar, efter coronavirusets framfart.

I tomrummet mellan en abrupt avbruten vårrepertoar och sommarteater letar samtliga avdelningar efter alternativa sätt att sprida scenkonst.

Unghästen, som skapar teater för unga, har fått många skolföreställningar inställda. Senare i maj hade de planerat för en kväll av improvisationsteater som inte heller blir av. Samtidigt som den fysiska publikkontakten begränsas så skapas istället något annat, för viljan att underhålla och bjuda på tänkvärdheter är fortfarande intakt.

– Det är klart det är märkliga tider. Vår verksamhet går mycket ut på att turnera runt på skolor, och det är inte optimalt i nuläget. Så nu har vi ställt oss frågan – vad kan vi göra istället? säger Linda Gustafsson, Unghästen.

Svaret är - bland annat - digital improviserad teater. Efter påsk testar Unghästens Linda Gustafsson, Niklas Larsson Lirell och David Åkerlund för första gången att sända improteater via sina digitala kanaler. De kommer att meddela exakt tid och dag på sina sociala medier när det närmar sig.

– Det blir ett nytt sätt att göra teater på. Improteatern är väldigt populär, med till exempel improviserad melodifestival som Unghästen arrangerar varje år i februari och föreställningar som "Effekten av affekten". Nu vill vi göra något liknande, men via en skärm, säger Linda Gustafsson.

undefined
Den som vill uppleva digital impro ska hålla koll på Unghästens sociala medier för exakt tid och plats.

Hon påpekar att det på många sätt är ett experiment. Hur kommer det tas emot? Kommer formatet passa publiken? Kommer det bli roligt?

– Ja, det här är ju på många sätt ett test. Och improteater är beroende av att publiken interagerar med oss, så vi vill göra det på en plats där folk kan kommentera men exakt vilken plattform det blir har vi inte bestämt än. Det känns väldigt spännande, vi är nyfikna på hur det kommer tas emot, säger Linda Gustafsson.

Unghästen satsar även på vloggar, där skådespelarna Nils Lundqvist och Firelle Najjar visar allt från en teatervardag till hur man gör ljudeffekter på Unghästens instagramkonto.

– Det bubblar av idéer och i dessa tider känns det än mer nödvändigt att sprida humor och skratt. Istället för att ta publiken till teatern tar vi teatern till publiken, säger Linda Gustafsson.

Fakta

Unghästens digitala satsningar

Digital impro kommer sändas på Unghästens sociala medier efter påsk.

De kommer meddela exakt datum och tid på sina sociala medier när det närmar sig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!