Skulptören Anders Hägglund och målaren Staffan Pihl träffades första gången i Boden under en samlingsutställning. De började prata och bestämde sig för att arrangera en gemensam utställning i Skellefteå. Valet föll på Majorsbostället, ett hus med lokaler som på många sätt speglar de båda konstnärernas utgångspunkt inom sitt skapande.
– När jag jobbade som lärare hade ofta mina elever utställningar här och jag kände redan då för byggnaden. Just det här med att huset är så gammalt och bär på mycket historia, säger han.
Det slitna är också något som Anders Hägglund inspireras av.
– Jag tycker om när det är lite patina. När grejer är slitna och har historia. Därför försöker jag att arbeta fram det i mina skulpturer, berättar Anders Hägglund och tillägger.
– Föremål blir bättre när de har patina och historia.
Även Staffan Pihl, numera pensionerad bild- och kulturlärare som fann målarintresset för bara några år sedan, har en svaghet för det gamla. I sina koloristiska målningar samsas natur återkommande med äldre byggnader. Byggnader med mycket historia. Och med sin bakgrund som lärare söker han också gärna efter symbolik i sina egna verk.
– Jag målar ofta träd eftersom jag tycker att de är vackra men även då de har en lång historia inom konsten. Trädet har sedan väldigt länge varit en symbol för liv.
Även Anders Hägglund använder sig ofta av en annan symbol för liv och fruktbarhet i sitt skapande. Nämligen ägget.
– Man kan säga att ägget är en röd tråd i mitt skulpterande. Den symboliserar liv och på något sätt så tycker jag också att ägget gör sig bra ihop med träet jag jobbar i.