Dagar som denna önskar jag att jag bodde i Danmark. Då hade jag kunnat slänga benet över cykeln och trampat iväg mot IT-universitetet i Köpenhamn med fyra wienerbröd i käften och vårbrisen i håret. Väl på plats hade jag strosat fram till receptionen och på finaste danska sagt "for helvede, jeeeeg vill giveeeh blod!" och därefter skrikhivat upp armen på bordet med en ljudlig smäll. Personalen hade applåderat mitt initiativ. "Selvfølgelig skal du for fanden give blod!"
Anledningen är att danska organisationen Givblod tillsammans med Playstation Danmark har en kampanj den 23 mars som går ut på att locka folk (i synnerhet yngre män) att skänka blod genom att erbjuda dem stekheta Playstation 4-liret "Bloodborne" som tack. Alla som är med får även chansen att vinna en Playstation 4. Som det ser ut idag är bara 38 procent av blodgivare i Köpenhamn män.
I mina ögon är således den här kampanjen genialisk. Den kommer definitivt, odiskutabelt att locka en hel drös fjuniga spelare som alla andra dagar i veckan inte ens snuddar vid tanken på att stanna till och skänka lite blod på väg till spelbutiken.
Hade en liknande kampanj körts i Sverige hade jag själv stått i kö, redo med uppkavlade ärmar och lika delar kallsvettig (avskyr nålar) som exalterad (gratis spel!). Med initiativ som dessa minimerar vi också risken att behöva läsa om någon stackars sate som i desperation och idioti säljer sina inre organ för att kunna tillfredsställa sitt ha-begär. Tänker på ungen i Kina som 2011 sålde sin ena njure för att kunna köpa Ipad 2 (hur fan tänkte han? Ipad 2 hade inte ens Retina-display).
Om Givblod-kampanjen blir en succé - vilket jag är övertygad om att den blir - hoppas jag att det ger efterverkningar här hemma också. Spel mot blod? Antalet manliga blodgivare kommer att skjuta i höjden direkt.