Ingen filmskapare är lika mytomspunnen som Stanislas Cordova, skräckmästaren vars verk skrämt vettet ur människor i decennier. Om privatpersonen Cordova är nästan inget känt, och när Cordovas dotter Ashley begår självmord börjar journalisten Scott McGrath nysta i historien. Ashley bar på minst lika många hemligheter som sin far, och mängder av tänkbara scenarion passerar förbi som förklaring till märkliga händelser.
Marisha Pessl använder sig av flera stilgrepp för att få den stundtals osannolika berättelsen att kännas förankrad i vår verkliga värld. Mängder av referenser till populärkultur – verklig såväl som påhittad – passerar förbi. Nyhetsartiklar, intervjuer, webbsidor, fotografier och andra ledtrådar visas upp insprängd i prosan. Det ställs höga krav på läsaren, och man märker rätt snabbt om det är något man uppskattar eller tröttnar på.
Likheter finns med bland annat genren film noir, TV-serien ”Twin Peaks” och ”Exorcisten”. Gillar man stilen, så förbryllar och engagerar ”Nattfilm” tillräckligt för att man ska orka plöja igenom de nästan sjuhundra sidorna. Tar det emot för mycket gör man bäst i att avbryta, för den utlovade oförglömliga finalen lever inte upp till förväntningarna. Resan är målet, precis som i den mystiske Cordovas skräckfilmer.
Andreas Eriksson