Inspirationen till filmen kommer från Amandas egen släkt på den samiska sidan. Många är kvar i den traditionella renskötseln, men några har också kraftigt tonat ner eller helt lämnat det samiska ursprunget bakom sig. Under 1900-talet valde många att göra just det, och byta namn och sluta prata samiska, berättar Amanda Kernell.
– Jag har alltid undrat hur det blev så, vad de varit med om och hur det är att bli en annan person. Att som människa bryta med hela sin familj och kultur. Jag ville göra en film om det och förstå det bättre, berättar Amanda när VK får en intervju över telefon med den upptagna regissören, och fortsätter:
– Det är en kärleksförklaring till den äldre generationen: de som stannat kvar, men också de som tagit avstånd.
Sameblod utspelar sig i Västerbottensfjällen på 1930-talet och kretsar kring två systrar i den så kallade nomadskolan, en slags samisk internatskola. Den äldre systern, Elle Marja, är tänkt att ta över i den renskötande familjen. Efter rasbiologiska undersökningar på skolan, som tar hårt på henne, vill Elle Marja sticka från allt och bli svensk. Hon tar sin lärarinnas identitet och åker till Uppsala, men det visar sig svårare än hon trott att bryta med sitt gamla liv.
– Det är en film om att växa upp, vem man ska vara för att bli älskad och passa in någonstans. Att hitta sin plats i världen, berättar Amanda Kernell.
Amanda ville att Sameblod, som är inspelad i Tärnaby-området, skulle vara våldsam både emotionellt och bokstavligen.
– Jag ville göra en fysisk film som hade en råhet, även om det förstås är en dramafilm fortfarande. Den utspelar sig på 30-talet och det blir lätt i historisk film att man lutar sig tillbaka och tittar på fina klänningar. Jag ville inte ha det så, mer rått och våldsamt än tillrättalagt och tjusigt, säger hon.
Amandas förra kortfilm ”Stoerre Vaerie” (”Norra Storfjället”), som hade premiär i fjol, utgör en slags pilot och prolog till fullängdsdebuten ”Sameblod”. ”Stoerre Vaerie” visades på den prestigefyllda Sundance-filmfestivalen i USA, vann pris på Göteborgs filmfestival och nominerades till en Guldbagge. Amanda lyfts fram som en av Sveriges mest lovande filmskapare just nu, något som ytterligare förstärktes när ”Sameblod” nu valts ut att få premiär på Venedigs filmfestival med start nästa vecka. Filmen tävlar också i två sektioner på den anrika filmfestivalen, som är världens äldsta.
Efter Venedig väntar fler festivaler, bland annat den internationella filmfestivalen i Toronto, innan Sameblods Sverigepremiär nästa år.
Evelina Åberg/VK
Jag ville göra en fysisk film som hade en råhet, även om det förstås är en dramafilm fortfarande.