”Mouton verkade i en brytningstid”

Norrans recensent Mikael Bengtsson tycker att Charles Mouton sammanfattade 1600-talets franska lutskola.

Foto: Norran

Kultur och Nöje2014-08-13 15:30

Uppslagsverken förtäljer inte särdeles mycket om den franske 1600-talskompositören Charles Mouton, mer än att det inte finns så mycket att förtälja. Stora delar av hans liv är höljt i dunkel. Man vet att han föddes cirka 1626 och att han dog 1710, att han i början av sin karriär var verksam hos hertigarna av Savojen i Turin och att han lärde den parisiska adeln att spela luta. En hel del av hans musik tycks också ha gått förlorad, hur mycket är det ingen som vet. En majoritet av de bevarade kompositionerna ryms i de två tryckta böckerna ”Pieces de luth sur différents modes”, samtidigt talar en katalog från musikförlaget Estienne Roger (Amsterdam, 1716) om att det ska ha funnits fyra böcker. Mouton verkade i en brytningstid, den franska lutskolan var snabbt på väg utför, andra tider skulle komma. Men sådant tycks inte ha bekymrat Mouton, i stället för att försöka anpassa sig till de tider som skulle komma sammanfattar han i sina kompositioner i mångt och mycket 1600-talets franska lutskola. Snyggt och elegant spelat av Anders Ericson, som förutom lutenist är en internationellt känd heavy metal-musiker.

undefined
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!