"Mitt jobb är att förstärka verkligheten"

Han har troligtvis ett av världens mest anonyma yrken och den vanligaste arbetssysslan är att promenera i olika skor. Ulf Olausson jobbar nämligen som trampare, vilket innebär att han gör ljud till filmer och tv-serier.

Användbar. Ulf Olausson i sin gamla Mazda från 1973. "Jag använder den till mycket, bland annat att spela in ljuden från bilsätena och bildörrarna". Foto: Emilie Sjölund.

Användbar. Ulf Olausson i sin gamla Mazda från 1973. "Jag använder den till mycket, bland annat att spela in ljuden från bilsätena och bildörrarna". Foto: Emilie Sjölund.

Foto: Foto: Emilie Sjölund.

Kultur och Nöje2015-02-03 10:15

I området Frihamnen utanför centrala Stockholm samsas båtterminaler med restauranger, en konsthall och ett flertal företag inom olika branscher. Sedan 2002 håller exempelvis Stockholms Auktionsverk till i ett av magasinen. Eftersom Filmhuset ligger bara en bit bort (där Svenska Filminstitutet, Cinemateket och Kulturrådet håller till) finns också många företag kopplade till filmbranschen i området. Ett av dessa är Europa Foleysom drivs av Ulf Olausson. Hans företag inrymmer Sveriges största tramp- och dubbstudio och har jobbat med åtskilliga svenska storfilmer samt internationella produktioner. Men även om han jobbat med storfilmer så är det nog få som har koll på vad en trampare gör. Själv beskriver Ulf Olausson sitt jobb som "världens mest anonyma".

– När du ser en film så händer det säkert att du tänker: "Wow, vilken häftig explosion" eller något liknande men du tänker nog inte samma sak om ljudet från en tekopp som ställs ner, säger Ulf Olausson och skrattar.

Just att trampa handlar inte, som många tror, om att lägga ljudeffekter på filmer utan att förstärka verkligheten eller lägga på ljud där det finns så kallade hål. Ett exempel är just ljudet från en tekopp som ställs ner. Ett ljud som vanligtvis inte kommer med under själva filminspelningen då skådespelare försöker göra sådana rörelser så tyst som möjligt.

– Skådespelarna och alla som är med under en filminspelning vill inte bli störda av onödiga ljud, därför uppstår det tysta hål där jag lägger på ljud i efterhand. Vissa ljud hörs också dåligt och behöver förstärkas och där kommer jag in, förklarar Ulf Olausson och fortsätter:

– Jag brukar säga att när tittarna inte vet att jag gjort några ljud till filmer så har jag gjort ett bra jobb. För min uppgift är att komma så nära verkligheten som möjligt eller att förstärka den. Så det är ett rätt så otacksamt yrke.

Yrket trampare, eller foleyartist som det heter på engelska, uppstod under slutet av 1920-talet när människor börjat vänja sig vid filmer med ljud. Jack Foley kom då på idén att i efterhand lägga till ljud i stumfilmer för att skapa mer liv. Första filmen han gjorde om till ljudfilm var "Show Boat", en amerikansk musikal som hade premiär 1927. Yrket, som Ulf Olausson kallar för ett hantverk, utförs på i princip samma sätt än i dag. Den stora skillnaden är hur ljuden spelas in.

– Jack Foley var tvungen att göra alla ljuden i en scen på en gång i ett spår. Jag kan separera alla ljud på flera spår i datorn.

Hur Ulf Olausson hittade till världens kanske mest anonyma yrke är en lång och rätt så slumpartad historia. Som 30-åring tröttnade han på att hoppa mellan olika jobb i Göteborg och bestämde sig för att flytta hem till pojkrummet hos sin mamma i Boliden. Men efter ett tag kände han att det var dags för något nytt och sökte jobb som ljudtekniker på Västerbottensteatern, skådespelarutbildningen på Edelviks folkhögskola samt en utbildning som musiktekniker i Uppsala. Ulf Olausson blev antagen till alla tre, men valde det sista alternativet. När det sedan var dags för praktik under utbildningen hamnade han på filmbolaget Europa Studios.

– Det var inget skivbolag som ville ta emot mig så istället hamnade jag på Europa Studios och mitt i arbetet av att ljudsätta filmen "Adam & Eva". Jag kände direkt att: "Det här är vad jag vill jobba med".

Efter många om och men samt åtskilliga samtal till Europa Studios vd fick Ulf Olausson chansen att komma tillbaka och jobba åt företaget efter att utbildningen var avslutad. Första filmen han jobbade med som anställd var "Hamilton"med Peter Stormare i huvudrollen.

– Då var jag klippassistent och sedan fick jag testa att jobba med att ta ljudet på filminspelning och trampare också. Jag tyckte att det var roligt att jobba med alla tre egentligen, men när trampbiten ökade så hade jag inte tid med allt, berättar han.

Vilket är det vanligaste ljudet som du spelar in?

– Tro det eller ej, men det är faktiskt att trampa. Det vill säga att göra trampljud. Så det händer faktiskt rätt så ofta att jag går omkring här, alldeles svettig och bara i kalsonger och högklackat för att spela in ljud.

Har du något favoritljud att spela in?

– Det låter kanske hemskt att säga, men ljud till sexscener är alltid väldigt roliga att spela in. Sedan är det roligt att göra ljuden till sådant som är lite äckligt. Som inälvor och gojs.

undefined
Användbar. Ulf Olausson i sin gamla Mazda från 1973. "Jag använder den till mycket, bland annat att spela in ljuden från bilsätena och bildörrarna". Foto: Emilie Sjölund.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!