Therese Perdahls stipendium, som går till den elev som under läsåret utvecklats mest, gick till gitarristen Emil Larsson.
– Vi är glada över att kunna ge denna utmärkelse till de elever som satsar helhjärtat och som växer i sin musik. Och det har Emil verkligen gjort, säger Robin Linder, musiklärare.
Musikskolan i Malå har namn om sig att vaska fram talanger. Att uppmuntra och stötta och framför allt att värna om gruppgemenskap. Så även i år. De 15 numren som presenterades innehöll grupper av olika slag. Så som det varit de senaste åren.
– Vi värnar om att alla ska få spela, och att göra det i grupp ger så många fler en chans att visa upp sig, säger musikläraren Ulla-Britt Frohm.
Det är musiklärarna Ulla-Britt Frohm, Robin Linder, Mattias Svahn och Linn Bildström som hjälpt eleverna under det gångna året.
Linn har skapat ”kören”. Också det en gruppgemenskap som är i tiden då det är många som börjat ägna sig åt körsång på orten.
Så konserten: Som vanligt en härlig blandning av många genrer. Alla imponerade på sitt sätt. De yngsta med modet att våga ställa sig framför mikrofonerna utan så mycket som ett synligt darr i knävecken.
Med djup koncentration och inlevelse ger de allt.
Som vanligt förtjänar alla ett omnämnande, men ändå finns det några som stannar kvar så där lite extra. Tuffaste scenframträdandet levererar Max Nieminen som intensiv rappare. Hans mikrofonteknik är bara den värt ett extra plus i kanten.
Några av grupperna hade valt namn. Andra inte. Roligaste gruppnamnet ägdes av The Kanelbulls (Elinor Bergqvist, Tilda Gavelin, Christina Sandström och Tilda Åström)
Utan namn var gruppen som framförde Babel. En härlig countryrocklåt i irländsk tappning, med häftigt tryck.
Sångerskor fanns det gott om. Och här vill jag lyfta fram duon Gabrielle Söderberg och Evelin Lindahl, särskilt i låten ”All about us", liksom Nora Lindholm som avslutade konserten med ”All of me”.
Mångbegåvade Evelina Asplund imponerade på synth och trummor. En tjej som kommer att gå långt, om hon väljer musiken.
Therese Perdahls stipendium, går till den elev som under läsåret utvecklats mest