Det kallas att vara medietränad.
Konsten att svara på journalisters frågor på ett sådant sätt att ingenting egentligen blir sagt. Eller åtminstone ingenting som på något sätt kan komma tillbaka och bita intervjuoffret i gluteus maximus.
Ett typexempel är de fantastiskt givande periodpausintervjuerna med hockeyspelare där svaret på alla frågor osvikligen är ”åka mer skridskor”. Politiker rullar på ett mer judoaktigt sätt med frågorna och vänder sedan kraften hos dem tillbaka mot sina fiender. Det är en strategi i alla fall.
Storbritanniens sittande priemiärminister Theresa May valde en annan under förra valkampanjen, då hon i varje svar bakade in att vad landet behöver är ”strong and stable”. Nästan som stablie Dr. Alban.
På den underbart anarkistiska och spretiga plattformen som är YouTube finns det dock någon som funnit ett sätt att skrapa bort fernissan och kasta medieträningen till hundarna. Det smått geniala formatet är att sätta sig ned med intervjuoffret och tillsammans äta tio kycklingvingar, doppade i en eskalerande skala av allt mer olidligt starka hot sauces.
Nu intervjuas oftast harmlösa musiker, tevepersonligheter eller skådespelare i Hot Ones, som alla har gemensamt att de är där för att de vill få chansen att sälja något nytt de gjort.
Under de första fem-sex kycklingvingarna håller fasaden oftast, men när hettan börjar bli olidlig då tappas garden och de råkar svara mer ärligt på frågorna än de kanske egentligen skulle ha velat. Som att utsätta sig själv frivilligt för tortyr ungefär.
Jag föreslår att konceptet används under kommande val i vårt land. Något som skulle göra partiledarintervjuerna långt mer givande och intressanta. Att få se Lööf eller Löfven försöka svara proffsigt på frågor med 550000 scoville brännande på tungan vore minst sagt uppfriskande.
Magnus Ericsson