LisaLoves drömmar och mörker intar Fotografiska

1678 ansökningar. 31 antagna. Skelleftefotografen LisaLove Bäckman är en av de knappa två procenten vars verk kommer representeras under Höstsalongen på Fotografiska med start i oktober.

Av ett tusental sökande antogs 1,85% av bildkonstnärerna. LisaLove Bäckman, Skelleftefotografen med bilder sprungna ur motsatsförhållanden, drömmar och mörker, är en av de 31 fotografer som ställer ut på årets Höstsalong på Fotografiska i Stockholm. Foto: Thea Holmqvist

Av ett tusental sökande antogs 1,85% av bildkonstnärerna. LisaLove Bäckman, Skelleftefotografen med bilder sprungna ur motsatsförhållanden, drömmar och mörker, är en av de 31 fotografer som ställer ut på årets Höstsalong på Fotografiska i Stockholm. Foto: Thea Holmqvist

Foto: Foto: Thea Holmqvist

Kultur och Nöje2017-08-07 02:09

Dova toner, färgsprakande nyanser och mjuka paletter – i LisaLove Bäckmans pixeluniversum är motsatsförhållandet solen som motiven kretsar kring.

Bilderna i omloppsbanan är bräckliga, nakna, ärliga, men också lekfulla, mörka och mystiska.

– Att skapa bilder är min terapi, ett sätt att komma bort från press, krav och "duktig flicka"-syndromet, säger LisaLove Bäckman.

Inspirationen bakom motiven med ätbara huvudbonader, praktfulla klänningar och blomsterarrangemang som fyller bilden från kant till kant finns överallt – i fruktdisken, i långa lådrader av färgglatt lösviktsgodis, i loppisfynd, känslor och miljöer.

Men det är oftast stundens ingivelse som avgör vad som slutligen får förevigas i pixlar.

– Det är först i år som jag, lite smått, har frångått det genom att börja leta upp miljöer eller återvända till platser jag tidigare hittat av en slump. Jag undviker egentligen helst att planera. I slutändan blir resultatet av planerade fotostunder oftast något helt annat ändå, säger LisaLove Bäckman.

Slumpen är ett återkommande tema; det var nämligen inte någon självklarhet att det var fotografi som kreatören skulle hålla på med.

En dokumenterande farfar, ett 90-tal fyllt av kaninporträtt och, 2009, inköpet av en Nikon D60 vars bildkvalité möjliggjorde avbildningar av mörka, ruffiga områden var det som slutligen resulterade i upptäckten av vad bildbehandling gjorde för själ och mående.

– Sedan började jag med självporträtt 2014. De var väldigt knäppa, med änglavingar och vattenmeloner. Men jag tyckte om det, att ta det jag hade och sedan bearbeta och forma bilden som jag ville.

– Det låter alltid så klyschigt, när pratar om mitt bildspråk idag. Det är svårt att beskriva. Men även om många, med rätta, uppfattar en antydan till mörker i mina bilder så finns det också alltid någon slags styrka, berättar LisaLove Bäckman.

Det tål att upprepas; det är bräckligt, naket, ärligt, men också lekfullt, mörkt och mystiskt.

– När bilderna tas fångas ofta känslorna i stunden. På en av mina bilder gråter jag på riktigt, säger LisaLove Bäckman.

Materialet som publiceras har däremot sällan en direkt koppling till fotografens sinnesstämningar.

– Bilderna jag lägger ut kan vara tagna samma natt, men de kan också vara från flera veckor tidigare. En ledsen bild kan dyka upp i flödet först när jag bearbetat något klart. Andra gånger kan det vara en motsatsbild som skapas, som ett försvar. Något lekfullt i stunder när jag är ledsen, eller något ledsamt i efterhand när jag är glad och har energin att förmedla sorgsenheten jag kände tidigare.

Det är en förtrollande värld som väcker tankar och berör på djupet. Fridfulla siluetter under rodnande sommarhimlar, vilsamma stunder på blomsterbäddar, kroppar snärjda av flätor, rankor och ljusslingor – vart och ett av LisaLoves verk innehåller lika många tolkningar som det finns betraktande blickar.

– Jag tycker inte att det alltid måste vara tekniskt fulländat. Det handlar mer om att hitta och förmedla ett uttryck eller en känsla.

Under närmare tre år har ett gediget bildarkiv byggts upp. Hermelinkaninen Gudrun bjuds på teparty, LisaLoves ansikte insvept i plast förvrids alldeles nära, en glittertäckt profil skimrar i solnedgången.

Motiv från årets alla årstider har tidigare visats upp på väggar i Skellefteå. I sommar invigdes en utställning i Höga Kusten. Nu väntar huvudstaden och en av landets absolut största scener för fotografi; Fotografiska.

Med start den sjätte oktober visas några av Skelleftefotografens kompositioner på Höstsalongen, tillsammans med ytterligare 30 bildkonstnärers verk.

– Ansökningen till Höstsalongen fick innehålla 12 bilder och när jag fick beskedet att jag kom med tänkte jag att de i bästa fall valt att visa tre av dem. Istället bad de om att få välja totalt 14 stycken från mitt bildarkiv. Det känns såklart superroligt, som världens möjlighet, säger LisaLove Bäckman.

Än så länge befinner sig konstnärens motsatsgalax i hobbysfären. Det innebär att den stora chansen också innebär en omfattande kostnad. Med knappt två månader kvar till vernissage har förhoppningar om lokala sponsorer och stipendium successivt tonat bort.

För första gången finns där nu tanken på att det kan vara en personlig investering. Inte bara för hösten, utan för framtiden. En möjlighet att livnära sig på sin alternativa värld.

– Det är först nu som det börjat växa fram en ork och lust för att kunna ställa krav igen, för min utvecklings skull. Och det finns också en vilja att satsa. För första gången känner jag mig mogen för att för att i alla fall försöka skapa bilder på deltid, säger LisaLove Bäckman.

undefined
"Vänder om" är fotad ute på Bjuröklubb. Foto: LisaLove Bäckman
undefined
Av ett tusental sökande antogs 1,85% av bildkonstnärerna. LisaLove Bäckman, Skelleftefotografen med bilder sprungna ur motsatsförhållanden, drömmar och mörker, är en av de 31 fotografer som ställer ut på årets Höstsalong på Fotografiska i Stockholm. Foto: Thea Holmqvist
undefined
Sedan 2014 utgör självporträtt den största delen av LisaLoves skapande. Foto: Thea Holmqvist
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!