När Måns Zelmerlöw, efter den välförtjänta segern i Eurovision Song Contest, ska smida medan järnet är varmt är det svårt att inte dra paralleller till det för honom så fjärran "Idol"-artisteriet. För ni vet hur det brukar låta när vinnarlåten ska omges med nya och hastigt inspelade låtar vars enda uppgift är att legitimera ett skivsläpp och sommarturné. Illa.
På samma sätt blir det på Måns Zelmerlöws nya skiva "Perfectly damaged", där "Heroes" är så vida överlägsen alla andra spår att jag har svårt att se hur någon av de övriga låtarna ska ge något avtryck på vare sig skivlyssnare eller konsertpublik.
Låtarna går i samma stil som "Heroes" och ibland lyckas det hyfsat, som i "Someday", men på det stora hela är det sämre versioner av den låt som Europa utsåg till årets bästa.
Min kvalificerade gissning är att huvuddelen av sommarens publik kommer vänta spänt på "Cara mia", "Hope and glory" och redan nämnda "Heroes" för att under resterande del nicka med lite instämmande. Men å andra sidan; hur många svenska artister kan skylta med tre så publikdragande hitlåtar?
Anders Samuelsson