Erik Olssons opera "Kräka" handlar om en talangjakt där arketypen ställs mot verkligheten. Den populära, charmige tävlingsdeltagaren mot en mer eller mindre okänd och namnlös individ. Själv beskriver kompositören det som "en typisk 'Idol'-tävling".
– Operan är ett sätt att hylla de som vanligtvis inte lyfts fram, säger Erik Olsson, uppvuxen i Skellefteå.
"Kräka", vilket betyder boskap på bondska, är Erik Olssons examensprojekt på kompositionsutbildningen vid Musikhögskolan i Piteå där han studerar. Han förklarar ordvalet som ett sätt att dra paralleller mellan boskap och hur människor behandlas i talangtävlingar.
Den 22 april får operan urpremiär i Skellefteå och dagen efter framförs uppsättningen i Piteå. Medverkar gör Skellefteå symfoniorkester, Skellefteå ungdomssymfoniker, tio solister, regissören Åsa Jönsson och dirigenten Per Brudsten.
– Just nu känns det som att vi är hundra personer som jobbar med operan. Det är riktigt häftigt!, säger Erik Olsson.
Hur skulle du vilja beskriva "Kräka"?
– Moderna operor har ju ett rykte om sig att vara svårbegripliga och att konstmusik uppfattas som konstig men jag skulle säga att "Kräka" är snarare spännande. Den är också tonal, säger Erik Olsson.
Vad planerar du att göra efter examen?
– Jag försöker etablera mig som kompositör och sedan funderar jag på att skriva ett körstycke utifrån en Västerbottensförfattare, just nu lutar det åt PO Enquist. Det kommer bli ett specialskrivet stycke till Erik Westbergs lokalensemble, som är verksamma här i Piteå, säger Erik Olsson.