Margaretaparken i Boliden står i full blom, löven hänger över gångstråken och den lilla, porlande bäcken bryter av i allt det gröna. Det var längesedan Helena van Heel kallade orten för hemma.
– Jag flyttade härifrån som 16-åring, till Piteå för att studera musik. Sedan fick jag mitt arbetsfält i Stockholm, säger hon.
Där sögs hon upp i körvärlden, och började arbeta med Eric Ericson som ansågs vara en av världens främsta körledare. Till slut tedde sig Stockholm för litet, och efter en turné med Kammarkören i Paris satte hon sig på tåget till Amsterdam. Det var över 25 år sedan.
– Ja, jag lämnade för musiken. För Amsterdam är som en bubblande kittel av kultur och toner. Men då visste jag inte att jag skulle bli kvar, säger hon.
I huvudstaden utforskade hon sitt eget musicerande, i allt från Nederländska Kammarkören till sånguppdrag och egna projekt. Hon har stått på de största scenerna i Amsterdams största konserthus, Amsterdams Concertgebouw, och rört sig längs hela spektrat inom den klassiska musiken. Men på lördag är det en annan spelplats som väntar, betydligt mindre men desto mer nostalgisk och känslofylld – Bolidens kyrka.
– Jag brukar tänka tillbaka på hur allting började här. Hur jag satt i Boliden och lyssnade på lp-skivor med stora kompositörer, och nu sjunger jag deras musik. Det är fantastiskt. JDet sägs att jag hörde Birgit Nilsson på radion när jag bara var tre år och sa: "Det där ska jag göra". Det har förföljt mig, på det allra bästa av sätten. Där tändes en flamma som aldrig har släckts, säger hon.
"Voyage à Paris" heter konserten och där ryms Helena van Heels stämma, Fokke van Heel på horn och Mattias Holmström på piano. Det är inte första gången hon sjunger i barndomsorten, men det är första gången hon satt samman ett helt eget program med ett speciellt tema.
– Jag beskriver det som en fransk dusch, en helhetsupplevelse för både örat och ögat. Jag fokuserar på den franska musiken, med kompositörer och diktare som befann sig i Paris. Det blir allt från Henri Duparc till Francis Poulenc, Jules Massenet ochHector Berlioz. Samtidigt som man lyssnar på musiken så visar vi också ett bildspel med franska konstverk.
Hon blickar ut mot tvärgatan som leder förbi Ica och ut mot Finnforsvägen.
– Visste du att Bolidens stadsplanering, där orten breder ut sig som en solfjäder, inspirerats av Paris? Det gjorde det självklart att jag såklart skulle erbjuda en resa till Paris i min konsert, i Västerbottens eget lilla Paris. Det kommer bli eteriskt, galant, vackert och poetiskt. Natur, död, liv och kärlek, precis som mycket i den klassiska musiken. Dessutom förekommerordet "guld" i många av sångerna.
I Margaretaparken finns en liten bro, också den för tankarna till något annat, till Monets Frankrike. Men för Helena van Heel är det inte Paris, utan Boliden, som stått för den viktigaste musikaliska grunden.
– Att växa upp här, i det här samhället, betydde väldigt mycket. Det var grogrunden för min karriär, jag vet inte vad som hänt om jag inte haft ett sådant stöttande samhälle där musiken var så levande. Och kommunala musikskolan möjliggjorde för mig att börja spela instrument. Jag är jätteglad att jag blivit tillfrågad att sjunga här, på självaste Bolidendagen, säger hon.