Foton av ärr utmanar normer

Utställningen Monokini 2.0 kommer troligtvis att dra till sig många blickar. Anledningen är att den utmanar normer genom att visa upp något som vanligtvis döljs och det på offentliga platser i Skellefteås tätort.

Konst i det offentliga. Katriina Haikala och Vilma Metteri tillsammans med sin bild som visas på Skellefteå busstation.

Konst i det offentliga. Katriina Haikala och Vilma Metteri tillsammans med sin bild som visas på Skellefteå busstation.

Foto: Konst i det offentliga. Katriina Haikala och Vilma Metteri tillsammans med sin bild som visas på Skellefteå busstation.

Kultur och Nöje2014-10-01 10:00

Passerar du några av Skellefteås mest besökta platser mellan den 1 oktober och 2 november lär du nog inte missa dem. De reklampelare som visar vackra bilder föreställande kvinnor iförda badkläder, men vid en närmare titt kommer en tanke att slå dig om att något saknas eller rättare sagt byts ut. Bilderna är inga vanliga modereklambilder utan porträtt av kvinnor som drabbats av bröstcancer och överlevt genom att bland annat operera bort ett av sina bröst. Helsingforsbaserade konstnärsgruppen Tärähtäneet ämmät/Nutty Tarts, som Katriina Haikala och Vilma Metteri står bakom, är skaparna av bilderna som ingår i konstprojektet Monokini 2.0.

– Det hela startade när en norsk kvinna, Elina Halttunen, kontaktade oss och berättade att hon drabbades av cancer för några år sedan och opererat bort ena bröstet. Hon upptäckte sedan att de enda badkläder som finns för kvinnor med ett bröst är obekväma, opraktiska och tråkiga. Och som simmare var det extra frustrerande för henne, berättar Katriina Haikala.

Katriina Haikala och Vilma Metteri, som ofta jobbar med genusfrågor i sin konst, bestämde sig då för att ta sig an ämnet. Med hjälp av finska kläddesigners och totalt tio kvinnor som haft bröstcancer, och opererat bort ett bröst, fotograferade duon ett porträtt av varje kvinna. Alla klädda i specialdesignade badkläder.

– Många av dem hade aldrig tidigare visat sitt ärr eller sitt korta hår som de dolt under en peruk, så det skulle vara en rolig och uppmuntrande grej. För oss var det viktigt att stärka deras självförtroende, säger Vilma Metteri.

Men Monokini 2.0 handlar om mycket mer än bara vackra bilder och kläder.

– Vi vill att människor ska förstå att det finns andra alternativ bortom de normer vi utsätts för, säger Katriina Haikala.

undefined
Katriina Haikala och Vilma Metteri är duon bakom konstnärsgruppen Tärähtäneet ämmät/Nutty Tarts. Foto: Emilie Sjölund
undefined
Foto: Tärähtäneet ämmät/Nutty Tarts (Katriina Haikala och Vilma Metteri)
undefined
Foto: Tärähtäneet ämmät/Nutty Tarts (Katriina Haikala och Vilma Metteri)
undefined
Foto: Tärähtäneet ämmät/Nutty Tarts (Katriina Haikala och Vilma Metteri)
undefined
Konst i det offentliga. Katriina Haikala och Vilma Metteri tillsammans med sin bild som visas på Skellefteå busstation.

+ Ett projekt av konstnärsgruppen Tärähtäneet ämmät/Nutty Tarts (Katriina Haikala och Vilma Metteri).

+ Totalt ingår tio bilder varav tre visas på Museum Anna Nordlander medan resterande sju är exponerade på varsin offentlig plats i Skellefteås tätort.

+ Utställningen har fått stor uppmärksamhet utomlands och bland annat omskrivits i New York Times.

+ Vernissage sker den 1 oktober klockan 18.00. Konstnärerna medverkar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!