Fortsätter förbi salen på lasarettet

En pojke på fem år lämnas 1961 ensam på barnavdelningen, Skellefteå lasarett, för att tampas med döden. Hans mamma radar upp karameller och leksaker på
nattduksbordet. Sedan går hon. Där börjar Thomas
Andersson berättelsen om sitt liv. Ett liv som stundtals levts i dödens skugga och som präglats av den ensamma tiden på sjukhuset.

Med Ellenor Lindgren och Thomas Andersson. Foto: Patrick Degerman.

Med Ellenor Lindgren och Thomas Andersson. Foto: Patrick Degerman.

Foto: Foto: Maria Wallin

Kultur och Nöje2013-09-16 20:44

På 1960-talet var det fortfarande otänkbart att föräldrarna skulle stanna hos barnet. Även om det, som i Thomas Anderssons fall, hade ett kroniskt och allvarligt hjärtfel. Alla for förstås illa av den ofrivilliga separationen. Modern, spelad av Ellenor Lindgren, led minst lika mycket. Ändå är inte föreställningen sentimental. Thomas Anderssons idé är att dela med sig av sina erfarenheter och kanske trösta någon annan hjärtsjuk människa. Trassel med pumpen behöver inte betyda slutet.

Historien stannar inte i sjukssalen, titeln till trots. Den svävar ut och omfamnar föräldrarnas första möte, ett impulsivt frieri på Burträskvägen, köpet av en ny lastbil och iskalla äventyr i krigstid med densamma. Just berättelsen om de nattliga transporterna över Bottenvikens is är spännande att lyssna till. Men hur tusan kom de loss och tog sig hem ur snökaoset – som verkligen gjorde skäl för namnet!?

Skådespelarna pratar tidvis skelleftemål, vilket gör det svårt för ovana öron att uppfatta allt. I kombination med att berättelsen handlar om en västerbottning, i Västerbotten, skapas ett avstånd för den oinvigde. När de äldre i publiken – och de är i majoritet – nickar igenkännande känner jag ett styng av avund. Plötsligt föds en längtan efter en pjäs som jag och min generation skulle kunna känna igen sig i.

Det är däremot inte Thomas Anderssons och Ellenor Lindgrens uppgift. De levererar en fin och lågmäld berättelse. Fiolspelandet håller hög klass och ljudeffekterna är överraskande analoga. Den enkla scenografin, ljussättningen och utförandet skapar tillsammans en trivsam helhet. Men främst för den äldre publiken och de med västerbottniska hjärtan.

Ingrid Carlsson

undefined
Med Ellenor Lindgren och Thomas Andersson. Foto: Patrick Degerman.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!