Sonia Sjögren och Gun-Britt Forslund har känt varandra i flera år, de har båda två en bakgrund som dekoratörer och har gått på Solviks konstlinje. Trots alla gemensamma nämnare skiljer sig deras konst från varandra. Gun-Britt Forslund har tidigare jobbat mycket med bland annat keramik och akvarell men har på senare tid börjat utforska mer experimentellt oljemåleri. Det som tilltalar henne med oljemåleri är bland annat att formatet är större och att uttryckssättet är betydligt friare i olja än vad det är med akvarell. Friheten är också en del av utmaningen med olja.
– Jag har alltid varit intresserad av färger. Färger är omättliga, det finns hur många kombinationer som helst, säger Gun-Britt Forslund.
Det är sällan Gun-Britt Forslunds målar en tavla i taget istället har hon ofta flera projekt på gång samtidigt. Hon gillar att skapa struktur i sina målningar och vissa tavlor är nästan tredimensionella. Tekniken hon använder när hon målar bygger på att skapa i lager och ofta får hon vänta ett bra tag innan färgen har torkat och hon kan gå på med ett nytt lager oljefärg.
– På så sätt kan det hända en hel del innan jag får den klar. Men jag vet alltid när jag ska sluta.
Om Gun-Britt Forslund är den färgstarka i konstnärsduon jobbar Sonia Sjögren med andra typer av kontraster. Några av de verk hon ställer ut på Majorsgården är skapat av återbruk där rostiga bruksföremål möter glänsande prismor från gamla kristallkronor.
– Jag gillar ytterligheter. Det får gärna vara lite ”blingbling” och lite rost, säger Sonia Sjögren.
Svart och vitt är färgerna som Sonia Sjögren identifierar sig mest med men av de handmålade textiltrycken har Västerbotten fått stå för färginspirationen.
– De gröna tygerna är skogarna, det röda är stugorna och det blå sjöarna.
Färger är omättliga, det finns hur många kombinationer som helst.